Gissa position

Jag får passa på att kasta in en gissning mellan giganternas andetag. :) Ledningen via kartbladet kommer också väl till pass då jag inte varit fjällen väster om Ritsem sedan jag som sexåring tillbringade en sommar i området.

Kan det vara Áhkká vi ser längst bort i fjärran? I sådana fall kan bilden vara tagen vid någon sjö längs Nordkallotleden vid Svartitjåkkå? Strax öster om toppen kanske?

Ja, det är ju faktiskt Áhkká som ligger därborta... men vi är längre söderut än Svártitjåhkkå. Svårt att säga precis vilken sjö, men jag gissar på någon av småsjöarna i sadeln mellan Rávdoajvve och Nuortap Gálbek. Knölen till vänster är då Stoura Jålle.

Jätteduktigt!

Ja, det är ju faktiskt Áhkká som ligger därborta... men vi är längre söderut än Svártitjåhkkå. Svårt att säga precis vilken sjö, men jag gissar på någon av småsjöarna i sadeln mellan Rávdoajvve och Nuortap Gálbek. Knölen till vänster är då Stoura Jålle.

Nu föll poletten ned tydligen!
Stoura Jålle och där bakom Akka.

Och vad duktigt av dig Pär att nu äntligen då, just säga att det är i sjölabyrinterna på hällebergen just mellan Rautåives topp och Nuortap Galbek. Just där är det ju.
Ett sannskyldigt badparadis.
mvh.

Hej!

Njae, det var inte rätt. Det är möjligt att det finns liknande skyltar på andra ställen, för det verkar ju vara någon slags universalmodell. Fler gissningar, bitte, innan jag lägger upp lite ledtrådar.

/ Filiokus

Där leden mot Hukejaure viker av från Kungsleden finns (fanns) det också en likadeles informativ "vägvisare", men jag kommer inte ihåg dess exakta sammansättning.

Även jag har i sommar sett sådana skyltar, på ett tredje ställe, minns dock inte var. Så det finns nog ett antal. Om vi har övergått från att gissa på naturgeografiska till kulturgeografiska bilder, dessutom ganska svåra, kan jag ju lika gärna haka på med två ytterligare. De är knappast svårare än Filips bild. Vi har därmed Skyltbilden, Fågelbobilden samt Stugmodellbilden att grubbla över.

Bilagor

• Fågelbo.jpg
    Fågelbo.jpg
    144.4 KB · Visningar: 393
  • Modell.jpg
    Modell.jpg
    168.8 KB · Visningar: 378
Man är väl inte sämre att haka på detta 'nya' gissande då..
Skyltstolpen kunde vara på Kungsleden. En vild gissning är nere vid Singi-hållet till, där sådana där styltar verkar förekomma mer än man anar.
Solpanelen är väl gaveln på SFK fjällstuga i Katterjaure?
Leksakstugan? verkar Grövelsjön

Inte Katterjaure, inte Grövelsjön

Fågelbobilden togs i björkskog. Leksaksstugan fanns invid sin förebild (men den fantasifulla takbeläggningen saknar likhet). Den ligger snarast på kalfjället, även om det fanns gott om björkar vid själva stugan. I båda fallen handlar det om STF-stugor. Om fågeln som byggde bo under solpanelen vill ta sig en titt på leksaksstugan måste den flyga ganska precis en mil.

Där leden mot Hukejaure viker av från Kungsleden finns (fanns) det också en likadeles informativ "vägvisare", men jag kommer inte ihåg dess exakta sammansättning.

Topp!

Jo, det kanske inte var precis en bild i huvudfåran. Men med tanke på vilka kopiösa mängder folk som passerat skyltarna, kunde det ju vara kul att se om någon faktiskt kände igen sig. Och apropå kulturgeografi, så har vi ju tidigare gissat på tårtor också. ;-)

mvh Filiokus

Om vi har övergått från att gissa på naturgeografiska till kulturgeografiska bilder, dessutom ganska svåra, kan jag ju lika gärna haka på med två ytterligare. De är knappast svårare än Filips bild. Vi har därmed Skyltbilden, Fågelbobilden samt Stugmodellbilden att grubbla över.

Jag tänkte direkt på Vålåstugorna när jag såg den där modellen, eftersom uthuset ser ut precis så, men då jag varit stugvärd där nyligen och inte observerat någon sådan klabb blev jag osäker. Nu har jag dock gått igenom lite bilder och känt igen Stensdalens stugvärdsstuga som Fågelbobilden, så då måste det bara vara Vålåstugorna på Stugmodellbilden!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg