Gissa position

Du missade min poäng. Det jag ville ändra var att det alltid blir tydligare för de som inte redan känner till platsen var den kan tänkas ligga när svaret presenteras. Som nyss: Siebertjåhkkå och Irkkájávrre. Aldrig hört namnen. Vilket område ligger det i, tro? Det är bättre att en person ger ett sammanhang än att femtio personer, eller hur många som nu tittar på tråden, ska börja googla eller slå i en guidebok. Det blir givetvis en skala, där vissa platser anses tillräckligt kända för att inte behöva förklaras närmare (Nallo, Rapadalen, Pårek, Gåsen, Katterjaure, Tuolpagorni…) medan andra alltså mår bra av att ges ett sammanhang.

När någon riktigt svarade ”Härjångsdalen”, blev det bättre att inte bara jaka, utan dessutom lägga till ”Vy mot väster: i ryggen finns Vålåstugorna, längst bort ligger Gåsen.” Även där namnet är mer känt, som Grövelsjön, kan det ibland vara bra med en enkel upplysning: ”Från NV, med turiststationen dold längst bort”.

På svaret ”Valdalsbygget” kom bekräftelsen med ett sammanhang ”Valdalsbygget en fäbodsanläggning som alltså ligger vid EUs gräns några kilometer väster om Storsätern i Dalafjällen är korrekt”.

Ibland är svaret så upplysande att det inte behövs något mer än ett bekräftande, som på svaret ”Sarek...Stuor Jiertta. å’ Pårek. På bilden här ifrån. Kåtåkjokk-sänkan..‘Kåtåkpoulta‘...”

På frågan från vilken lättbestigen topp en bild togs kom förslaget Nåite. I det fallet hade något mer än ”rätt” varit upplysande, åtminstone att det var i Sarvesvagge, kanske även att det var i Sarek.

Frågorna får givetvis vara svåra. Men om även svaren i dessa fall blir svåra, dvs om det för många blir till att börja googla eller slå i guideböcker för att begripa vilket område det gällde, då tror jag man tappar läsare.

‘Vi’? jo, jag tänker i vilket fall fortsätta gissa här..

Jag tycker det ser ut som om du är i Sarek..i den vida och låga delen av Koupervagge sådär och blickar utåt mot Padjelanta. Du kunde stå ungefär vid Låutakjokken, där den börjar bli bred. Det ser bekant ut...som ju det ibland kan göra, just för att platsen påminner om nått. Och det är väl då det börjar bli kul och intressant att gissa på en bild.. Och det är väl här själva kärnan då, i detta gissande ligger. Platsen ligger mittemellan ‘tvekan om det en gång sedda’ och ‘fakta‘.

Jag tycker mycket väl man kan gissa på nått här, även om det skulle vara fel, eller ens man aldrig har varit i närheten av platsen.

Siebertjåhkkå och Irkkájávrre. Aldrig hört namnen. Vilket område ligger det i, tro?
Det området ligger något väster om Vajsaloukta eller lite norr om Kutjaure. Det finns folk som går där, tro mig. Jag har träffat några.

Bild #1827

Sjön med ön påminner om mellersta Fosksjön i Grövelsjöfjällen. I så fall så är Fosksjökläpparna till höger och Storväteshogna till vänster och blickriktningen söderut mot Barfredhågna till höger och Lillväteshogna till vänster.

Fina höstfärger oavsett var bilden är tagen.

Thure

Thure har helt rätt, och man kan tillägga att några kilometer utanför bildens högerkant finns Grövelsjöns fjällstation.

Om höstfärgerna: datum är 25 september i fjol.

Jag tycker mycket väl man kan gissa på nått här, även om det skulle vara fel, eller ens man aldrig har varit i närheten av platsen.

Ja, det tycker jag också. Naturligtvis ska man gissa även om man inte är säker och även om man aldrig varit där. Förmågan att iaktta och förstå fjällvärlden är inte begränsad till det självupplevda; man kan pricka in platser man aldrig varit på. Men en förutsättning är i så fall förmodligen någorlunda erfarenhet av andra områden. Det är väl också en del av charmen med tråden, att man inte bara rapporterar om det man vet utan att man får tänka till och göra bedömningar av vad som verkar rimligt.

Det området ligger något väster om Vajsaloukta eller lite norr om Kutjaure. Det finns folk som går där, tro mig. Jag har träffat några.

Jag hade i vart fall inte hört namnen, om så ändå är fallet har jag inte lagt dem på minnet. Nu tittade jag i Grundstens Vandra kungsleden etc del 2: i namnregistret i slutet finns Siepertjåkkå, däremot inte Irkkájávrre. Jag betvivlar inte att folk går där, däremot önskar jag att när det gäller mindre kända ställen så bör man få veta i vilket område det låg, av skäl som jag redogjort för överst på sidan.

Sölen

är rätt dvs Rendalssölen som är ett dominerande landmärke i norra Dalafjällen. Rendalssölen är1755 meter hög och liggger sydväst om sydspetsen av den stora norska sjön Femunden.

Bilden är alltså tagen i norra Dalafjällen. Vill du gissa var Lars?

http://ngis2.statkart.no/norgesglasset/default.html finns bra karta för att få lite mera uppfattning om vinkeln till Sölenmassivet som består av tre fjäll med djupa skar emellan speciellt den södra dalen Sölenskardet är djup.

Thure

Bilden är alltså tagen i norra Dalafjällen. Vill du gissa var Lars?

Nä, det vågar jag mig inte på. Jag gissade att det var i Grövelsjöområdet i alla fall, och med bildsökning på "Grövelsjön" i Google kom denna bild på femte träffsidan:

http://www.panoramio.com/photo/8232402

Efter förstoring av din bild ansåg jag att det borde röra sig om samma topp; silhuetten var tillräckligt säregen.

Som exempel på identifiering av toppar man inte visste fanns med hjälp av bilder och resonemang, vilket ju är en del av denna tråds finess. Men sedan blir det svårare att pricka in backen där du stod.

Grövelsjöfjällen

stämmer bra. Bilden är tagen något söder om bilden du länkade till vid skoterleden från skoterparkeringen strax söder om Grövelgården upp på Långfjället.

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg