Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
1. 1976
2. Nåite
mmmh:/
på fråga 1.tyvärr. Det var år 1986, men fjället var ju helt rätt. 'Nåite'.
Kan nog vara lite knepig om man inte varit i närheten. Populär rastplats i området är det.
Kommer med ledtrådar om det skulle behövas vad det lider.
Thure
Valdalsbygget?
Här visas nu världens första och enda Hambergtårta. Alltså Sarek. Men var? Kom bara ihåg att tårtografisk återgivning av topografisk förebild inte blir fullständigt exakt, hur gott det än smakar.
Storartat!
Det torde vara Mikkajekna som avtecknar sig i grädde och Skarjatjåhkkå i sydväst.
Mikkajekna, javisst, och tårtan ligger i samma riktning som kartbladet: t. v. Kuopervagge, Alkavagge, t. h. Rapadalens allra översta del, som råkat bli alldeles ovanligt bred. Och Ålkatj närmast kameran. Som alla ser är flygfotot taget på hösten då fjällen är vackert snöpudrade. I det här fallet fanns för övrigt ett aldrig tidigare känt skäl till att glaciärerna försvinner så fort (slurp!).
Bumpar tråden igen!
Den här tråden får inte sacka ihop..
Vad dåliga ni här är på att gissa på topografi då...
‘En kaka’ går tydligen att gissa på, men en topp är tydligen svårare..
Okej.. Jag är helt övertygad om att de flesta här har sett toppen på det ena eller andra viset..
Om jag ger lite ledtrådar:
Namnet betyder :‘knivvass’.
Visst, det är snö på bilden, men det är faktiskt slutet av Juli, En av de mer kallare och snöigare somrarna i Sarek. under åttiotalet.
Så?
Om jag säger att det är Kukkesvagge jag står i, och det på bilden finns en järv springandes i moränen på bilden. (vilken tydligen är osynlig)
Fjället har en östtopp. Det är den man ser här nere ifrån.
Den här tråden får inte sacka ihop..
Vad dåliga ni här är på att gissa på topografi då...
‘En kaka’ går tydligen att gissa på, men en topp är tydligen svårare..
Okej.. Jag är helt övertygad om att de flesta här har sett toppen på det ena eller andra viset..
Om jag ger lite ledtrådar:
Namnet betyder :‘knivvass’.
Visst, det är snö på bilden, men det är faktiskt slutet av Juli, En av de mer kallare och snöigare somrarna i Sarek. under åttiotalet.
Så?
Om jag säger att det är Kukkesvagge jag står i, och det på bilden finns en järv springandes i moränen på bilden. (vilken tydligen är osynlig)
Fjället har en östtopp. Det är den man ser här nere ifrån.
Njaeaee...
Jag tycker nog att 'kakan' var betydligt enklare...
Enligt Grundsten så är det Suottasjtjåhkkå som betyder knivvass, men den syns knappast på din bild. Nu har jag tittat igenom varenda bild jag har från Kukkesvagge och tror bestämt att vi tittar på avslutningsbranten av Såltatjåhkkås nordkamm, men vi ser inte själva toppen. Så här ser det ut på lite håll med Såltatjåhkkå till vänster, Suottasjjiegna i mitten och Suottasjtjåhkkå till höger:
Jag tycker nog att 'kakan' var betydligt enklare...
Enligt Grundsten så är det Suottasjtjåhkkå som betyder knivvass, men den syns knappast på din bild. Nu har jag tittat igenom varenda bild jag har från Kukkesvagge och tror bestämt att vi tittar på avslutningsbranten av Såltatjåhkkås nordkamm, men vi ser inte själva toppen. Så här ser det ut på lite håll med Såltatjåhkkå till vänster, Suottasjjiegna i mitten och Suottasjtjåhkkå till höger:
Bilagor
Ja jag tror du har rätt Pär
Jag tror min bild är ‘felmärkt‘. Jag tror nu med, att det är ‘Sålta-tvärkam’ dvs. nordesta delen på Såltatjåkko.
Det skadar inte att få sina bilder noggrant granskade.
Det var ju slarv detta. Fel bild inlagd. .Det blir så med gamla diabilder som man håller upp mot lampan.
Jag tror min bild är ‘felmärkt‘. Jag tror nu med, att det är ‘Sålta-tvärkam’ dvs. nordesta delen på Såltatjåkko.
Det skadar inte att få sina bilder noggrant granskade.
Det var ju slarv detta. Fel bild inlagd. .Det blir så med gamla diabilder som man håller upp mot lampan.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg