Gissa position

premiärbild

Har följt tråden en längre tid nu, och det börjar bli dags att kasta sig in i leken. Ok, varifrån är bilden tagen och vad är det vi ser? Lycka till.

Bilagor

• quizbild.jpg
    quizbild.jpg
    59.3 KB · Visningar: 353
öh..gud va svårt... Jag tycker det ser ut som nått jag nyligen sett..nämligen Kebnekaise, typ Rabots glaciär ifrån västerifrån..Men jag är nog full..å'då ska man nog inte gissa på bilder här..vilket är kul på sitt sätt..öh..
Jo jag tror det.. sådär ifrån Toulpanjunnje's sluttning.. (södra Kuopervagge) Annars får jag inte ihop det med ledmarkeringarna...
Men men..
Men det är fel inser jag.. (gäsp)

Javisst är det Boazojávri.
Hoppas den var lite klurig i alla fall. :)

/Ulf

Jodå, jag behöver lite klurerier då jag just nu sitter hemma och försöker få mitt ena ben att piggna till efter att ha gått för hårt på Norsk grusväg... ska ta itu med årets nya fjällkort så att jag kan addera lite till tråden snart :)

öh..gud va svårt... Jag tycker det ser ut som nått jag nyligen sett..nämligen Kebnekaise, typ Rabots glaciär ifrån västerifrån..Men jag är nog full..å'då ska man nog inte gissa på bilder här..vilket är kul på sitt sätt..öh..
Jo jag tror det.. sådär ifrån Toulpanjunnje's sluttning.. (södra Kuopervagge) Annars får jag inte ihop det med ledmarkeringarna...
Men men..
Men det är fel inser jag.. (gäsp)

Jag tror du har ganska rätt, fast bilden är nog tagen från Cuhcavaggi. Även jag är dock någon konfunderad över ledmarkeringarna, men det kanske finns sådana där?

Stämmer onekligen

bra att det är en bild från vinterleden / Nordkalottleden mot Hukejaure. Sjön i dalbotten bör kunna vara Vuolimus Èuheajávri? Och där bakom Rabots glaciär.

Thure

ja just det.;) :)Nu när jag är nykter efter kräftskivan, ser jag att det just är mer västerifrån ifrån Cuhcavagge och sjön 817,'Vuolimus Cuhcajaure' så sant så..
Dom bilder jag själv har över dalen har tyvärr inga vinterledsmarkeringar..därför undrade jag lite.
Det är ju iof ingen ovanlig vinkel på motivet, men i och med att det är moln, är ju inte 'högfjällstavlan' ren och klar som man 'vill se' den.. Fjäll i moln och i ovanliga väderlekar är ju svåra..
Ett fjäll har ju ofta sin identitet genom sin välbekanta 'profil'.. Det är väl detta denna gissningslek
spelar på.;)

Jajemen!

Ni har helt rätt. Bilden är tagen i Cuhcavaggi väster om sjön 818. I bakgrunden Rabots glaciär. Den låga molnbasen som skymmer profilen på Keb trodde jag skulle vålla mer problem, men ni kan uppenbarligen fjällen på era fem. Bra jobbat!

/ F

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg