Gissa position

Kåten er på norra sidan vid bron över Alesänto i Alisvagge :)

Dar finns gode tältplatser vid kåten, om man skal vidre op i Mårma.

Walters: du har väl gått Alisvagge-Mårma nu? Det var ju en tråd för en tid sedan där jag bad dig rapportera vid hemkomst. Kan du inte skriva en ny tråd i fjällvandringsforumet, eller svara i den gamla, med lite info om mårmapasset och passagen ner i Vistas?

Tack!

En liten dal i Jämtlands län. Var i Jämtlands län?

Andra bilden visar utsikten från samma punkt åt andra hållet.

Bilagor

• 100_1660.jpg
    100_1660.jpg
    30.8 KB · Visningar: 470
  • 100_1654.jpg
    100_1654.jpg
    32.5 KB · Visningar: 462
Oj Kaskasatjåkka, är du säker? Vilken är den spetsiga toppen? Är 2076-toppen platån till höger, medan spetsen är något lägre som ligger hitom (knappast Kaskasapakte eller?)?

Tämligen säker (den spetsiga toppen till vänster måste vara 1914, själva kaskasatjåkka 2076 döljs bakom, så tekniskt sett så ser man nog bara en förtopp), däremot vet jag inte om den syns ända nerifrån Kungsleden. Alternativ är längre upp på sluttningen eller med tele från andra sidan Tjäktjavagge. Så här såg den ut inifrån mitt tält vid västra mynningen av Kaskasavagge för några år sedan:

Bilagor

• kt.jpg
    kt.jpg
    10.6 KB · Visningar: 383
Senast ändrad:
Namn och kartförbistring

tror jag det här är ett exempel på. Toppen Paerl visar hette på tidigare kartor Kuopertjåkko. Men det namnet verkar vara borttaget numera. Tittar man på dagens kartor så är det en del av massivet Kaskasatjåkko/Kaskasapakte och är toppen längst i nordväst norr om Enqvists glaciär. På www.gis.lst.se verkar det som toppen är ca 1950 meter hög om jag räknar höjdkurvorna rätt.

Men jag är mindre säker på att det är den toppen i ursprungsfrågan från tassemark. T ex Nipals ser också liknande ut.

Thure

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg