• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Gipar (sagodjuret)

Tomas Carlsson; sa:
Hej,
jo, jag vill så gärna göra om en gripenbild i stil med denna: http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:16DP.svg .
Men grejen är att man inte får spara såna från wikipedia. Så om någon vet någon sida med en grip som jag får spara och göra om så våre det jätte snällt.
//Tomas

Nu ska man väl inte mata trollen iofs, men anledningen till att den ligger på wikipedia är att vem som helst _får_ göra vad som helst med den då copyrighten upphört...
 
Hmm, det är bara att instämma med föregående inlägg. Man kan faktiskt fråga sig varifrån bilden på Wikipedia är hämtad, för artikelförfattaren har nog inte själv ritat bilden.

Jag skulle säga att det är fritt fram att "låna" bilden till inspiration, för att kunna skapa en egen bild som upphovsmässigt är din. På så sätt slipper man alla problem med äganderätter osv.

Be careful out there /Joel