• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Gift mot mögel?

Någon som har något tips på något giftigt rackartyg att blanda i linoljan för att förhindra mögel? Jag har behandlat en träkonstruktion (av gran) med roslagsmahogny (linolja, balsamterpentin och tjära) och det blev trevligt på alla vis. Men mindre än ett år senare så börjar nu svarta mögelprickar växa fram på sina ställen.

Så jag tänkte stryka på en omgång till men med något lagom giftigt godis tillsatt, frågan är bara vad. (Det skall också helst gå att få tag i.)


Leif...
 
Har själv letat efter något liknande. Men har gett upp. För min del slutade det med en flaska Mögeltvätt (Nordsjö). Med den tvättade jag allt innan övrig behandling för att möglet inte skulle komma underifrån. Det går också att tvätta bort mögel som har kommit på ytan.
Men har du tänkt på varför det möglar. Dålig luftcirkulation eller något annat. Du bör kanske börja i den ändan för att hindra ny mögelbildning när du väl fått bort det gammla.

/g
 
Såvitt jag förstår så finns det inget i linoljan som hindrar mögel, snarare tvärtom. Jag hade däremot fått för mig att tjäran skulle vara lite hämmande men det var tydligen fel, eller iallafall inte tillräckligt.

Det hela handlar om en 8-9meter lång stolpkonstruktion med tak så väder och vind har fullt tillträde. Det är dessutom nära till skog så villiga mögelsporer finns det nog gott om.

Jag funderar lite i riktningen kopparsulfat, men vet inte om det skulle funka eller om det kanske lakas ur av regn alltför fort.

(Hm kanske dags att plocka fram någon gammal limpa och odla lite mögel för tester på olika häxblandningar.)

Leif...