GG Virga efter 2 dagarsvandring

För er som suktat efter en liten recension efter lite tyngre användning så har jag nu kommit hem från en vandring på lite drygt 3 mil på Sörmlandsleden. Har några kommentarer:

PLUS:

* Mycket trevlig säck med oväntade bärkapaciteter, körde drygt 12 kg och hade inga som helst problem med ryggen, axlar eller liknande.
* Thermarest Ridgerest fungerar klockrent! Underbart ryggstöd!
* Trevliga fickor av något töjbart material på båda sidorna där bränsleflaska samt vattenflaska får plats på vardera sida.

MINUS:

* Lite obalanserat vid hög toppvikt, vilket är dumt, men smart då man vill ha upp mat och i detta fall konserver snabbt. Inga större problem dock.
* Lite bred i vissa lägen att man ibland kan gå emot saker utan att man märker det, en hel del skit fastnar på ryggans töjbara fickor. Risk för trasig ryggsäck också om man fastnar ordentligt.

Såhär i efterhand kommer denna säck att användas till max 12 kg, dvs lite drygt 10 dagarsvandringar och kortare. Vid längre vandringar kommer min andra beställda GG att användas.

// Jocke

Det låter ju bra! Ska köpa en så fort dom får in dom på Getout! Inom 14 dagar tydligen:)
Hur gör du med regnskydd? Sopsäck eller?

Hur var turen då?

Hade ni trevligt på Sörmlandsleden... det blev väl lite regn... höll Akto tätt ;) ?

Nåt man skall göra?

Thomas

Jag fick tyvärr inte testa regntätheten på säcken, men jag hade med mig en Haglöfs XL för säckar upp till 130 L ;) Ska dock införskaffa en av silnylon eller sy själv beroende på hur jag får till det med väv och så. Regnskydd behövs nog inte på toppen eller på framsidan av säcken, men i ryggen behövs det tyvärr.

Till Thomas:

Haha, vi hade det rätt trevligt! Första dagen var det ju kalasväder och en liten brasa på kvällen.. testade mitt nya Omnifuel som dock har något fel på avstängningen på flaskans pump, dvs när man vänder flaskan :( Någon som vet vad det kan vara?

Aktot var dock finfint, helt underbart tält om ni frågar mig! Förvånansvärt stort och rymligt och jag KAN sitta raklång, weeeeei! De där 90 cm som anges har tydligen utökats till 94 cm i mitt tält ;)

Du får hänga på nästa gång!

// Jocke

Joakim Ambrosson; sa:
Aktot var dock finfint, helt underbart tält om ni frågar mig! Förvånansvärt stort och rymligt och jag KAN sitta raklång, weeeeei! De där 90 cm som anges har tydligen utökats till 94 cm i mitt tält ;)

// Jocke

Ja... det var lite surt att det inte kunde få till det med jobbet att vara ledig... men jag hakar på när det passar nästa gång...

Aktot...ja vad säger man... håller på att intala sambon att det faktiskt GÅR att använda till två pers... annars så måste man väl köpa ett Nallo eller nåt...

Rymligheten och takhöjden förvånade mig också, över förväntan, minst sagt...

akto

Lilla jag (159cm) tycket det är bra,men har svårt tänka mej att det känns rymligt när man är större,än mindre vara två.

Joakim Ambrosson; sa:

// Jocke

Undras hur det går till att sitta raklång - det
klarar jag inte ens i fria luften.

Joakim Ambrosson; sa:
Jag fick tyvärr inte testa regntätheten på säcken, men jag hade med mig en Haglöfs XL för säckar upp till 130 L ;) Ska dock införskaffa en av silnylon eller sy själv beroende på hur jag får till det med väv och så. Regnskydd behövs nog inte på toppen eller på framsidan av säcken, men i ryggen behövs det tyvärr.

Till Thomas:

Haha, vi hade det rätt trevligt! Första dagen var det ju kalasväder och en liten brasa på kvällen.. testade mitt nya Omnifuel som dock har något fel på avstängningen på flaskans pump, dvs när man vänder flaskan :( Någon som vet vad det kan vara?

// Jocke

Akto, tror att HB generellt har höjt takhöjden numera, 90 har blivit 95 och 100 har blivit 105 (korrigera mig gärna om jag har fel). Jag blev själv glatt överraskad eftersom jag är van vid den äldre modellen av Akto :).

Omifuelet, det låter som att du kanske har haft för mycket bränsle i flaskan alt att slangen är böjd så den inte ligger i luftfickan när du vänder flaskan. Borde gå att kontrollera genom att kolla slangen och/eller minska en aning på bränslemängden.

//J

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg