Spyderco Impala med buköppnare
Min rekommendation skulle vara:
Spyderco Impala med buköppnare. Den slår "din" Gator på alla punkter (förutom priset kanske
...); material, ergonomi, kvalitet och utförande.
Produktfakta:
Handtag: G-10 (Gator: DuPont Zytel, kommer inte i närheten av G-10 när det gäller styrka och greppvänlighet. Zytel är ett ganska halt material, G-10 är mycket strävare). Det är viktigt att ha bra grepp när det gäller en fiske-, jaktkniv. Att slinta kan resultera i att man skär sig ordentligt.
Bladstål: VG-10 (Gator finns i 440C, ATS-34 och 154CM. De är inga dåliga stålsorter, dock är det japanska VG-10 enligt min och många andras åsikt ett förnämligare stål, framför allt i knivar som skall motstå rostangrepp och bibehålla skärpan längre. VG-10 var från början framställt med tanke på hortikultur, alltså trädgårdsarbete i allmänhet och bonzai beskärning i synnerhet)
Ergonomi: Spydercos bladhål gör enhandsmanövreringen mycket lättare än alla andra konkurrenters. Spelar ingen roll om man är höger-, eller vänsterhänt. Greppet är också helt suveränt.
Kvalitet: Inte mycket att orda om. Som vanligt så har Spyderco lyckats. För att få ännu bättre kvalitet, så får man nog titta på handgjorda knivar.
Utförande: Det är på den här punkten som jag tycker att Spyderco har lyckats att tillverka en helt otrolig jakt-, fiskekniv. Den har allt man kan önska sig, som till exempel buköppnare, räfflor på tippen framför buköppnaren (underlättar vid noggrann skärning), höger och vänsterplacerat klipps för fastsättning inuti fickor, bälten eller på kläderna, hål för snöre och en otroligt stark bladlåsning. Enligt Spydercos tekniker skall den tåla minimalt 100 punds belastning (oftast dubbelt så mycket). Med andra ord, ingen risk för oavsiktlig bladfällning över fingrarna.
Jag har använt kniven till både jakt och fiske men framförallt som min dagliga fickkniv. Den har hela tiden presterat utomordentligt väl. Det är en ganska stor kniv men det har inte fått mig att avstå att bära den dagligen. Den har så mycket andra fördelar. Buköppnare har jag till och med använt till att sprätta upp magen på en havsöring och den har fungerat alldeles utmärkt!
Spyderco Impala