Ger snart upp

Hej.

Jag tog min jägarexamen 2002. Jag har varit ute på några jakter arrangerade av jägareförbundet. Men jag tycker detta är så tråkigt och oftast är det en massa pajaser som inte har koll på sina vapen. I det stora hela kan jag nog räkna mina jakttillfällen på ena handens fingrar.

Jag har ett några kompisar som känner på samma sätt. Vi vill ha våra egna arrende så att vi kan bestämma förutsättningarna själv. Då vi alla bor runt omkring Stockholm går inte att få tag på arrenden inom rimliga avstånd eller för en rimlig peng. En restid med bil på max 2 timmar är ett krav för annars blir det för långt att åka för att kunna nyttja markerna lite då och då.

Vi har satt ut annonser och ringt runt till markägare men utan resultat. Antingen är marken redan utarrenderad eller så har ägaren inget intresse i att arrendera ut den.

Får jag inte tag i någon mark till våren 2008 kommer jag troligen att sälja mina vapen och tillbehör. Jag tycker detta är oerhört beklagligt då jag älskar att vara ute i naturen.

Hur gör ni andra? Har ni några tips på hur jag/vi ska göra?

I Stockholm finns det en hel del indie-pandor och stureplanspumor att jaga. Fredags- och lördagskvällar är att föredra. Tror inte man måste ha arrende för att jaga där?

det är svårt att säga, du har ganska snäva krav på närhet till jakten.. hur stor mark, vad är en rimlig peng, kvalitet på jakten o.s.v.. allt adderar upp till möjlighet till jakt.. själv snackade jag med bönder om jag kunde skjuta fågel och småvilt på deras marker när jag bodde i skåne, hade tillgång till mycket jakt, sköt jag av deras skdaefåglar så blev dom glada, ibland slängde jag in några bitar hare eller rådjur till dom oxå.. då snackar vi gratisjakt.. annars så finns det alltid jakt om man har mycke pengar, personligen så gillar jag inte att betal massor med pengar så för mig har det aldrig varit aktuellt, har dock polers som åker till värmland/jämtland för bra och relativt prisväd jakt på riktigt bra marker, vettiga arrenden men det blir längre resor.. man kan nog inte räkna med skitbillig gratisjakt hemma runt hörnet om man inte ärver jaktmarker.. men e man omkringsig så ordnar det alltid sig..

det är svårt att säga, du har ganska snäva krav på närhet till jakten.. hur stor mark, vad är en rimlig peng, kvalitet på jakten o.s.v.. allt adderar upp till möjlighet till jakt.. själv snackade jag med bönder om jag kunde skjuta fågel och småvilt på deras marker när jag bodde i skåne, hade tillgång till mycket jakt, sköt jag av deras skdaefåglar så blev dom glada, ibland slängde jag in några bitar hare eller rådjur till dom oxå.. då snackar vi gratisjakt.. annars så finns det alltid jakt om man har mycke pengar, personligen så gillar jag inte att betal massor med pengar så för mig har det aldrig varit aktuellt, har dock polers som åker till värmland/jämtland för bra och relativt prisväd jakt på riktigt bra marker, vettiga arrenden men det blir längre resor.. man kan nog inte räkna med skitbillig gratisjakt hemma runt hörnet om man inte ärver jaktmarker.. men e man omkringsig så ordnar det alltid sig..

Storleken på marken är ju självklart beroende på hur många man är. Men minst 200-300 hektar om man ska dela med några andra? Är jag själv räcker en lite åkerplätt och ett litet skogsområde för att stilla tankarna. Älgen är inte intressant för mig utan rådjur och kanske någon duva.

Priset beror självklart på storleken. Jag är i alla fall beredd att lägga runt 500-700 kr/månaden och antagligen lite mer beroende på storlek och närhet. 30000 kr - 60000 kr per år för ett arrende är ganska lagom om man är några gubbar. Men jag har ingen uppfattning om vad priset per hektar ligger på.

Lagom avstånd till markerna är, nyköping, flen, mariefred, enköping, , månkarbo :D, grisslehamn och längst kusten neråt. Bara inom de "billiga" områdena :D

Senast ändrad:
Skaffa hund om du kan, gå som hundförare.....
Satsa på att åka en par gånger per år på köpejakter, kompisjakter.....bytesjakter...kanske det förr eller senare trillar in ett arrende.

Köp valp av nån som jagar i närheten så får du säkert komma dit med valpen sen.

Gift dig rikt........vinn en par mille...flytta...

Bor i Piteå och har i stort sett obegränsat att jaga på för en par tusen om år.

Nu är flyg upp till billigare marker så pass billigt att det kan vara ett alternativ. 30-60000 SEK/år räcker ganska långt även om du räknar in transport och logikostnaden.

Hej.

Jag tog min jägarexamen 2002. Jag har varit ute på några jakter arrangerade av jägareförbundet. Men jag tycker detta är så tråkigt och oftast är det en massa pajaser som inte har koll på sina vapen. I det stora hela kan jag nog räkna mina jakttillfällen på ena handens fingrar.

Jag har ett några kompisar som känner på samma sätt. Vi vill ha våra egna arrende så att vi kan bestämma förutsättningarna själv. Då vi alla bor runt omkring Stockholm går inte att få tag på arrenden inom rimliga avstånd eller för en rimlig peng. En restid med bil på max 2 timmar är ett krav för annars blir det för långt att åka för att kunna nyttja markerna lite då och då.

Vi har satt ut annonser och ringt runt till markägare men utan resultat. Antingen är marken redan utarrenderad eller så har ägaren inget intresse i att arrendera ut den.

Får jag inte tag i någon mark till våren 2008 kommer jag troligen att sälja mina vapen och tillbehör. Jag tycker detta är oerhört beklagligt då jag älskar att vara ute i naturen.

Hur gör ni andra? Har ni några tips på hur jag/vi ska göra?

Men jag tycker detta är så tråkigt och oftast är det en massa pajaser som inte har koll på sina vapen. I det stora hela kan jag nog räkna mina jakttillfällen på ena handens fingrar.

Det där lät ju oroväckande, men nu är jag förmodligen helt ute och cycklar men behövs inte både vildsvin och rådjur skjutas av i sthlms trakten?

Kan man inte kontakta olika kommuner? jag vet att här i botkyrka så måste stammen rådjur decimeras då dom orsakar olyckor och sprider fästingar som bara den och dom är inte ett dugg skygga.

Kan du tänka dig att flyga till väster-, norrbotten så finns det 10.000-tals hektar att jaga på för några hundra till några tusen kronor per år. En del föreningar hyr ut jaktstugor för några få hundra kronor per dygn. Flyg kostar 500-1000 SEK enkel. Dessutom får du förmånen att jaga i Sveriges i särklass vackraste natur. Ge inte upp!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
frarol ...snart... Jakt 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg