• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Geologi-kurs?

Hej,

Skulle vilja gå en geologikurs och undrar om någon vet var det finns en sån? Jag vet att vissa universitet har kurser, men det kanske även finns på andra ställen, typ stuidefrämjandet eller liknande. Kanske finns det nån sommarkurs?

Eftersom jag jobbar så kan jag inte gå på dagtid. Jag bor i västsverige.

//Stefan
 
Detta kanske?

Hello!

Jag har ett alternativ!

Geografi A, Berg, jord och landskap, 10 poäng, på Mitthögskolan.

Kursen behandlar de landskapsbildande processerna, grunderna i geologi, istiderna och Nordens landskapsutveckling samt naturgeografisk metodik. Exkursioner ingår.

Distansutbildning på halvfart distans, vecka 36 – 3 d.v.s. höstterminen.
Två obligatoriska samlingsveckor i Sundsvall/Östersund. När kursen ges på distans krävs tillgång till dator med Internetanslutning.

Platsgaranti, men du är sent ute, fast det går säkert att fixa.
Grundläggande behörighet krävs d.v.s. att man läst kärnämnen på gymnasiet, alltså inget avanserat.
http://apps.mh.se/katalogen2004/katalog.asp?wi=enkurs&kurskod=#00691

Annars brukar komvux ha en kurs i geografi, gegrafi A, där geologi i stora drag gås igenom.
Den kräver enbart att man har genomfört grundskola.

MVH Hasse
 
S Johansson; sa:
Skulle vilja gå en geologikurs och undrar om någon vet var det finns en sån? Jag vet att vissa universitet har kurser, men det kanske även finns på andra ställen, typ stuidefrämjandet eller liknande. Kanske finns det nån sommarkurs?
Något annat än Universitets-/högskolekurser är nog hopplöst att hitta. Intresset är nog för litet för att det ska finnas något alternativ i Sverige.
Geovetarcentrum vid Göteborgs Universitet, http://www.gvc.gu.se/ , har ett ganska varierat kursutbud inkl. en del kvällskurser och sommarkurser. Jag hittade i.o.f.s. ingen "ren" geologikurs där nu men det kanske är tillräckligt intressant.