Geocaching.

Geocaching. Det låter verkligen roligt att testa, tycker jag. Som något i tiden, eller hur? Men, hur gör man egentligen? Hur fungerar det?

Jag undrar var jag kan finna en kunnig - ledarintresserad - person som skulle ha lust att bistå i uppgiften att berätta och leda STF Roslagskretsen i en sådan aktivitet. Det vore helt enkelt väldigt roligt.

Vet du någon, så be gärna vederbörande höra av sig till mig.

Anette
Bloggar på Reflektioner Allteftersom

Om du inte redan fått napp någonstans så kan jag stå till tjänst, antingen själv eller så hittar jag någon hugad kamrat som kan visa er.
Sverige behöver fler geocachare ;-)
Med vänliga hälsningar
/Peter i Upsala

Sidan www.geocaching.com/map är en bra start, där kan du lätt se vilka cacher som finns i ditt närområde. Cacher har två graderingar; (D)ifficulty som visar hur väl gömd burken är, och (T)errain som visar hur svårt det är att ta sig till burken. Jag rekommenderar att börja med att leta efter en burk som har både D och T högst 3. Man listar också hur stor burken är (nano = mycket liten, micro=filmburk, small=2-3dl; regular=som ett glasspaket; large=större). Även här rekommenderar jag att börja med en burk som är minst "small", helst "regular".

Om man vill kan kan byta föremål mot vad som finns i burken, men alltså bara byta - ta med lite småsaker för detta.

Registrera dig på geocaching.com INNAN du går ut och letar - i burkens loggbok ska du skriva upp det användarnamn du valde på geocaching.com. Väl hemkommen ska du även logga cachen på geocaching.com.

Har du en Android eller iPhone telefon finns det gratis och nästan-gratis appar för geocaching. Jag använder själv "c:geo" som komplement till "riktig" GPS, och den funkar utmärkt.

Lycka till!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg