Genomstöpt?

Vad är snön/isen när den är genomstöpt? (Jag undrar eftersom det verkar som att folk menar olika saker med detta.)

Is

Citerar "Isboken" : "Om snölagret blir så tungt att dess vikt överskrider isens flytkraft kommer isytan att tryckas ned under vattenytan. Vattnet tränger då upp genom sprickor och sugs av kapillärkraften upp ett stycke (ca 5 cm) i snön. Snön blir härigenom tyngre och pressar ned isen ytterligare. Om snön inte är alltför djup eller isen inte alltför tjock når till sist vattnet upp till snöytan som antar en gråaktig färgton; snön är GENOMSTÖPT."
koivu

Genomstöpt

Olika personer kan givetvis mena olika saker.

Jag menar med genomstöpt att snölagret ovanpå isen tagit upp så mycket vatten att det antagit en grå färgton i ytan som när stöpkakan fryser ger en åkbar stöpisyta.

Ofta är det så mycket vatten som trängt upp att det bli en liten plan vattenfilm överst vilket ger en bättre skridskoyta när det fryser men ofta finns det tidigare snölagrets ytmönster kvar med bulor gamla skidspår etc kvar vilket blir lite mindre njutbart för skridskoåkning.

Nedstöpt tycker jag är ett svårare begrepp. Bättre att benämna ytans form t ex helt slät, småknottrig, bulig etc, respektive kvalitet t ex stöpis, saltis, kärnis osv.

Thure

Sen förekommer också "färdigstöpt"

Jag tycker nog att de tre begreppen nedstöpt, genomstöpt och färdigstöpt alla menar is som kommer att bli bra vid återfrysning. Grå snö brukar inte bli någon hit vid återfrysning.

Stöp och stöp

Jag håller med Hans och Thure, se http://www.thinkice.com/glaciology/sv/isordlista.htm

Nedstöpt tror jag är mindre precist, men kan vara ett ganska talande begrepp för hur ett tunnare snölager liksom ”sjunker” ner i isen och omvandlas till stöpis. Rätt vanlig på saltis.

Stöpis kan faktiskt bildas på olika sätt. Det ”vanliga” sättet är att snön först blöts nedifrån och upp till ett stöp, som sedan fryser uppifrån och ned. Men snön kan också börja smälta på ovansidan så att vattet sipprar ner till underisen där det fryser. Vanligt på våren på saltis. En process liknande den i glaciärer när snön omvandlas till is. Brukar ibland kallas superimposed ice, men detta kan betyda all is som bildas på isens ovansida. Något bra svenskt ord har jag inte hittat. Om denna skillnad i bildning har någon betydelse för oss, vet jag inte, men det finns rapporter att sådan is får större iskristaller än ”vanlig” stöpis.

Om man menar stöpt = vattendränkt (jmf. att stöpa ljus) betyder stöpa bara just det. Sedan kan ju snön ocskå smälta, vilket den gör i nästa steg. Med detta i ryggen är det logiskt att tolka såväl "genomstöpt" som "nerstöpt" som "färdigstöpt" som vattenbemängd (grå) snö.

Men nu är inte språket logiskt och användningen av genomstöpt = bortsmält är relativt spridd i skridskokretsar. Vet inte riktigt vad man skall göra åt saken. Det tråkiga är att man kan missförstå varandra.

Jag "googlade" lite bland Skridskonätets israpporter. Vanligast är att genomstöpt och nedstöpt används för att beskriva områden som omvandlats till åkbar stöpis. Men i vissa rapporter sägs att kyla behövs för att göra isen åkbar. Om denna skillnad i användning beror på delade meningar om ordets betydelse, eller om man ofta låter det vara underförstått att stöpet har fryst eftersom man också nämner att isen är åkbar, är jag inte säker på. Men jag misstänker att det kanske bättre begreppet "snön har omvandlats till åkbar stöpis" ofta känns krångligare.

Någon skillnad i användning av genomstöpt och nedstöpt kunde jag inte se (vid snabb koll).

En sökning i GLSKs gamla israpporter visar liknande resultat som Johans. Några fall av betydelsen att stöpisen försvunnit. Hittade dessutom begreppet "framstöpt", d v s att stöpisen försvunnit så att kärnisen s a s stöpt fram.

-Palle

Oftast är det ju ganska självklart den dag man läser rapporten om genomstöpt eller färdigstöpt avser att isen är åkbar eller kommer att bli åkbar vid kyla, då det i det andra fallet oftast är plusgrader utanför fönstret när rapporten läses, men det i det första hunnit vara kallt igen några dagar. Jag har aldrig upplevt denna dubbeltydighet som ett problem när jag läst israpporter.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg