Nu är det nio år sedan jag senast cyklade i Danmark. Då använde jag Kort- og Matrikelstyrelsens Færdselskort i skala 1:200000 kombinerat med Cykelferiekortet i skala 1:505000. De första täcker hela Danmark med fyra blad, Nordjylland, Midtjylland, Sydjylland samt Sjælland og øerne och kostade då 30 kr/blad (i Danmark). Det är bra kartor men visar inte de separata cykelvägarna eller vilka vägar som har cykelbana. För att se detta använde jag Cykelferiekortet som är en planeringskarta som täcker hela landet.
Kort- og Matrikelstyrelsens Færdselskort bör finnas i Kartbutiken på Kungsgatan i Stockholm samt hos välsorterade bokhandlar. Annars finns de i de flesta bokhandlar i Danmark.
Cykelferiekortet finns hos Cykelfrämjandet. Där finns också cykelkartor i större skala över olika delar av landet.
Fallgropar är inte så många. Det skulle vara de fåtaliga grusvägarna och grusade cykelvägarna. Det kan vara en relativt hård yta som vi är vana vid i Sverige, men lika gärna ett decimetertjockt lager med lösgrus.
Vandrarhem kan vara fullbelagda med grupper. Jag brukar ringa till vh på dagens mål på morgonen för att kolla att det finns plats.