ang Polen
Instämmer i det du bikebug skriver. Även jag har helt missat att det skulle finnas angivna cykelleder. Under sommarens rundtur av Centraleuropa tog jag rutten; Gdansk till
Malbork, småvägar ner till Toruri (som jag skippade), vägen ut med floden Vistula via Plock till Warsawa. Men i en by innan Plock blev jag matförgiftad på den lokala pizzerian och efter en natts dassrally fick det bli tåg in till hufvudstaden. Tåget saknade cykel/bagageutrymme i mittenvagnen så jag slängde in hojen genom första bästa dörr för att hinna med. Fel av mig fick jag veta av en uppjagad konrollant för cyklar får då bara medföras i sista ingången i tågsättets sista vagn . Han lugnade sig dock snabbt när han insåg att jag inte pratar polska, men det kan vara bra att veta att det annars är både lätt och billigt att resa med cykel på polska tåg.
Trots att det var turistsäsong träffade jag inte många likasinnade ut med vägen så det var kul att paret som driver
Hostel Helvetia, som jag tog in på väl i Warsawa, är erfarna långfärdscyklister. Följde bla med Piotrs syster på en guidad cykeltur runt centrala delen av staden. Min andra kväll där firade dom något sorts jubileum så förutom gratis buffè med god pilz fick jag följande tips på vägval till Krakov:
1. Warsaw - along vistula river to Gora Kalwaria, side trip to castle in Czersk (5 km) - cross Vistula in Gora Kalwaria go to Pulawy and then to Kazimierz Dolny (appr 150 km from Warsaw) - VERY NICE TOWN.
2. Kazimierz - Sandomierz (appr 120 km). Sandomierz is another nice town, a bit forgotten, totaly out of the beatten track, one of my favourities.
3. On a way to Tarnow visit Baranow Sandomierski Castle
4. On a way to Cracow visit Wieliczka Salt Mines.
http://maps.google.pl/maps/ms?ie=UT...44403011870790.00046f8c769071000e4f9&z=kRAKOW
General advice: Use roads with 3 digits numbers or roads without numbers.
Redan efter Gora-Kalwara villade jag tyvärr bort mig lite och hamnade på en mera direkt rutt som i stort gick ut med floden Vistula ner till Krakov. Väldigt intressant stad så där tog jag en paus och besökte bland annat utrotningslägret
Aushwitz-Birkenau som ligger nordväst om staden. Väljer man vägen mot Prag så anser jag att man bär göra ett besök för att på plats se vilka hemskheter som vi människor är kapabla till.
Efter Krakov tog jag mig på en kuperad men och inte så trafikerad väg genom låga dalar åt sydöst. Följde sedan en väldigt fin grusad cykel/vandrings väg ut med floden Dunajec från Szczawnica till Lesnica på den Slovakiska sidan. Floden flyter fram genom en
smal och djup dal som verkar vara ett populärt resmål för forsrännare trots att det som bäst porlar lite lätt.
Gränspassagen var vad jag kunde se bara var en skylt och är endast avsedd för cyklister och vandrare och det var sedan fin cykling till Tatranská Lomnica i
Höga Tatras nationalpark. Där jag vandrade i några dagar innan jag begav mig av norrut igen via Prag, Danzig och Gdansk. Så här efteråt önskar att jag valt de mindre välbesökta lederna i parkens västra del. Besökte inte Poprad det lär vara fin cykling därifrån ner till Bratislava/Wien med flera sevärda naturskyddade områden, borgar och medeltida städer. Vägarna var klart bättre än i Polen inte lika trafikerade som i Tjeckien. Så jag skulle nog rekommendera denna väg framför rutten via Prag till Wien.
Planerade min resrutt på plats och valde som alltid en rutt efter sevärdigheter, vägförhållanden och tillgång till naturområden. Till skillnad från nordiska länder är rakaste vägen mellan storstäder oftast är väldigt trafikerad trots om de bara är smala landsvägar. I Polen är det asfalt och gammal kullersten om vart annat och tyvärr allt för ofta fullt av stora och ibland djupa kratrar så tjockare däck rekommenderas. Dom Schwalbe 622-32mm jag monterat på min renoverade sportcykel var på gränsen och jag önskar ibland att jag valt min gamla mtbtourer med 599-42 eller 47mm däck istället.