Favoritomraadet i Europa
Hej!
Det var ett tag sedan jag var daer (vinter 1999/2000), men haer aer vad jag anser om omraadet.
Kroatien - Mycket trevligt folk, oftast bra vaegar med maanga alternativa smaavaegar med lite trafik. Bitvis utmanande topografiskt, med branta backar 8-11%. Inga som helst problem med naagot...hmmm, jo, med Boran, den infernaliskt starka vinden laengs kusten. Direkt livsfarligt foer en cyklist.
Bosnien - En hel del har saekert haent daer sedan jag var daer, men jag tvivlar paa att det aer till det saemre. Minrisken var stor i naagra omraaden och hatet mellan de olika grupperna i landet gjorde sig paamint genom staendigt skitsnack och foertal mot "de andra". Den korta tid jag var daer hade jag i alla fall en mycket intressant tid och tror inte att det ska innebaera naagra problem att cykla daer.
Albanien - Var paa vaeg dit foer ett tag sedan, men planerna aendrades i sista sekunden (naagra tiotal km fraan graensen). En polare fortsatte dock och beskrev det som sin intressantaste upplevelse i Europa. Han hade inga problem, men paapekade att potentialen fanns daer och att man skulle vara paa sin vakt. Hans huvudraad var standardtipset att inte cykla in i staeder paa natten. Maila mig om du vill ha hans email.
Camping - Campade alla mina naetter i omraadet. Ibland inom synhaall, ibland inte. Har svaart att tro att det finns naagra direkta foerbud, fick besoek av nyfikna poliser naagra ggr.
Trafik - Lite Italienskt oever koersaettet, men det var bara paa de stoerre vaegarna jag kaende att det var ett problem.
Gaestvaenlighet - Fantastisk!
Mat - Mycket bra!
Hotel - Inga erfarenheter.
Som svensk - Mycket vael bemoett!
Som cyklist - Som en hjaelte
Reservdelar - Inga problem i de stoerre staederna.
Medicinkit - Maerk allt tydligt eller laat medicinerna vara kvar i origigalfoerpackningarna. Det tog timmar vid varje graens foer mig, eftersom jag hade mina mediciner i filmburkar. "Pillersmuggling" verkade vara av hoegsta prioritet daa jag var daer.
Som du foerstaar, saa gillar jag omraadet skarpt
PS. Stellan.
Det verkar som om du kan min webbplats utan och innan.