• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Generera elektricitet genom att vandra med vikter

nermander; sa:
Bra med länkar som man bara kan läsa om man är prenumerant....:-(

Jag skulle naturligtvis önska att fler tidskrifter hade open Access (i så fall får forskarna istället betala en publikationsavgift). Speciellt tidskrifter som drivs av vetenskapliga samfund (som t ex AAAS som driver Science), borde släppa sina tidskrifter som open Access. Vill man läsa Scence i fulltex så kan man besöka ett universistetsbibliotek.
 
KLAGER; sa:
Vill man läsa Scence i fulltex så kan man besöka ett universistetsbibliotek.

Jag märkte att vår prenumeration (jag jobbar på Lärarhögskolan) inte heller räcker till för att få läsa den där artikeln. Men vi är i och för sig inget naturvetenskapligt lärosäte och lägger väl våra pengar på andra webbpulikationer...
 
KLAGER; sa:
I dagen nr av den vetenskapliga tidskriften Science beskrivs ett system att generera elektrisk kraft genom att bära på en ryggsäck med en rörlig vikt (vikterna väger väger mellan 20-38 kg!, till det kommer själva ryggsäcken på 5.6 kg).

Verkar att vara något för en tvåveckorstur i fjällen :)
 
Är det bara 3 inlägg med samma sak? måste väl finnas fler? ska jag kanske starta en också? :)

Seriöst så är det nåt av det korkaste jag har sett. För att slippa bära batterier så ska man alltså släpa en generator.. Och det är ju bara att se på den där prylen, den kommer att ha en levetid på 1,5 timme ute i skogen (och ändå så räknar jag att det är om sommaren, man har med extra reservdelar, reparations-kit, olja, extra verktyg och en mekaniker).