generera el

Jag såg någon gång en mojäng som kunde ladda batterier samtidigt som man lagar mat på något sätt men jag kan inte hitta den är det någon som vet vart jag kan hitta en sådan

//Magnus
 
Ja det finns ett sätt att generera el utifrån skillnaden mellan varmt och kallt. I det här fallet skulle man alltså kunna ha en platta som du eldade under med t.ex gasköket och sedan en kastrull med kallt vatten ovanpå.
Men jag har aldrig sett det som en färdig produkt som finns att köpa.

/Ulf
 
Peltierelement finns att köpa på t ex Kjell & Company och ELFA. De har inte så hög verkningsgrad, men är lättare än ångturbiner.
 
Peltierelement finns att köpa på t ex Kjell & Company och ELFA. De har inte så hög verkningsgrad, men är lättare än ångturbiner.

Lättare än ångturbiner i förhållande till verkningsgraden?


Hmm, man kanske skulle rota fram sin gamla ångmaskin och meka lite... Finns ju folk som ändå släpar med en sån här espressokokare, delar av en sån borde ju gå att använda som ångpanna?
 
Vad jag egentligen letar efter är en sterling motor man kan generera ström med men jag har sett
bilder och läst om en cozy liknande konstruktion som utvecklats åt någon arme och som skulle kunna ladda batterier medans man lagade mat jag tror den baserades på pietso element
men kan inte hitta något liknande

//Magnus
 
Kanske titta på vad östeuropa har, har för mig sett termoelementkonstruktioner som träddes på glaset till en fotogenlykta och skapade nog ström för en liten transistoradio - mao. inte mycket, men bättre än inget.

Skall man använda peltier-element från Elfa eller skrotade eldriva kylboxar för drivning från ciggarettuttag så får man tänka på att varmsidan inte får bli varmare än 90 grader C ungefär - över detta så smälter lödtennet som håller ihop det hela - ( har dock för mig att det finns vissa som klarar 110 grader) med andra ord är det inget att elda rödglödande på ena sidan och kyla med vattenbägare på andra sidan... utan snarare en tvådelad burk med ihälld kokande vatten i ena sidan och kallt vatten i den andra och så får värmen ta sig igenom peltieren i mellanväggen under en kort stund...

Utöver detta så behöver man en liten omvandare som omvandlar dom 2-3 Volt som skapas av peltierelementet (i allafall om det skall gå att ta ut någon nämvärd strömyrka) till 5-6 volt som behövs för att ladda tex. nallen.

---

Förmodligen är solceller ovanpå ryggsäcken en mer enegigivande elalternativ per dag sett, alternativt får man släpa med ett mindre elverk..
 
När vi stötte på Contras i början av 90-talet som skötte bokföringen ute i djungeln med Pc vilka laddades med solceller draperade över hatten, ryggsäcken. Vi frågade deras logistiker om de hade funderat på andra lösningar och nerkastade accar från flygplan hade brukats i början men övergavs efter olyckor...samt alltför ofta inkommande granateld....
Jag har oxså sett P-element på fotogenlampeglas för att driva transistorradion, verkade rätt orkeslöst...I ME hade vi frysar som drevs med gasol, spillvärmen från gasolblosset fickpå försök driva en fläkt som drev en dynamo. Vi kunde ta ut lite mer än från två P-element men inte vad vi behövde till våra Ra, så lösningen som fungerade var ett diseldrivet elverk som laddade NIFE-accar, laddare till Tv-batteriet och våra kära radioaccar. Som bonus fick vi elektriskt ljus på kvällen. En lagom tank och det slocknade av sig själv ca 2305. Förutom diesel doft och buller inga nackdelar (Jo vi hade långa, långa avgasslangar.).
 
sterling

jag vet att amerikanska militären tagit fram ett dieseleldat litet aggregat för att generera el
mhja sterling motor men nu letar jag efter den lösning som gjorde el av värmen från ett campingkök. jag tror jag läste om den i computer swedens prylbilaga eller ny teknik
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg