Generella varningar i pressen för is

I dagens City http://www.city.se/ArticlePages/200503/14/20050314182200_000/20050314182200_000.dbp.asp

varnas generellt för att ge sig ut på isen. Gör sådana här generella varningar nytta? Jag är tveksam. Målgruppen är allmänheten, eller en allmänhet som inte förväntas ha några iskunskaper.

Jag tror att sådana här artiklar inte leder till färre olyckor pga att folk ger sig ut på isarna ändå mer eller mindre bra utrustade. Jag tror att det är bättre att varna för farorna istället för generella varningar, t.ex. att på våren riskerar isen att falla sönder trots att den kan vara tjock.

Vad tror ni? Bidrar artikeln till fler eller färre olyckor för allmänheten?

(N.B. Vi som läser här ingår inte i målgruppen).

Ja, folk läser säkert artikeln och tänker lite oroligt på sin långfärdsskridskoåkande kompis, "hur vågar de åka när det står sådant i tidningen?" och går sedan sin vanliga runda på Riddarfjärden, "för där finns det ju redan spår", eller "där gick jag ju i förrgår" - "så då håller ju isen"...

Vad dessa artiklar alltid missar är att is inte är något statiskt. Visst står det att solen påverkar isen, men inget om hur otroligt fort det kan gå.

Det artiklarna genererar är dålig propaganda för säkert friluftsliv på is. Ändå tyckte jag denna var ovanligt nyanserad jämfört med GP:s isreporter Charlie från sportfiskarna...

Troligtvis bidrar den till färre olyckor. Han rekommenderar ju inte några osäkra alternativ utan det är en bra text med mestadels kloka uttalanden från Jan Insulander.
Att han säger att det farliga på våren är att isen blir tunn och inte att den tappar sin styrka trots att den är tjock är olyckligt men han pekar ju på andra saker som man bör tänka på när man tänkt ge sig ut på is. Artikeln handlar alltså inte bara om generella varningar utan även om regler man kan använda sig av.

Charlie som Per skriver om är däremot motsatsen. Han är ute och borrar i isarna för Sportfiskarnas räkning och säger varje vinter i GP att isen är säker först när den är 10 centimeter tjock och rekommenderar ibland "säkra" isar. Han anser dessutom att vi långfärdsskridskoåkare lurar ut barn och andra intet ont anande på livsfarliga isar när vi är ute och åker.

-Palle

Ganska bra artikel, men jag tror inte att generella varningar fungerar. Varnas det för farliga isar och man sen kommer ner till Riddarfjärden och ser 100-200 personer promenera fram och tillbaka (där isen inte är dålig) så tar man nog inte varningen på så stort allvar, även fast isen lokalt kan vara dålig(Västerbron, utsläpp m.m.).

Jag tycker att poängen är att isen är föränderlig både i tid och rum, inte generella varningar

/Fredrik

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg