Gendarme?

Hej!

Läser just om Hörnli ridge rutten på Matterhorn i Valais Alps West.
Där står det ett flertal gånger, i ruttbeskrivningen, att man ska sikta på "gendarmes"???
Vad jag vet, kan inte franska, så är det ett ord för en fransk polis.

Någon som vet vad det betyder som klätterterm?
Ska snart dit och det är ganska viktig information i route finding.

/Johan

Ska snart dit och det är ganska viktig information i route finding.

Nu vet jag inte riktigt om Ni har tänkt att göra leden i betydligt besvärligare förhållanden än vanligt?

Men notera att det har kommit väldigt mycket snö den senaste tiden (väldigt liten alpin aktivitet har förekommit generellt) och det är ännu ett lågtryck på ingående just nu? Kan vara läge att ha andra planer i bagaget som alternativ?

Lycka till och se till att vara försiktiga!

EDIT: Om jag skall vara ärlig så rimmar din fråga väldigt dåligt (om man inte har en förståelse eller aldrig har hört talas om det) i kombination med att man tänker göra Hörnli på den här tiden av året. Återigen så var försiktiga med vad Ni hittar på!

A gendarme is a French word for a spiked pinnacle or isolated spire perched atop a mountain ridge.

Senast ändrad:
Tack för svaret och eran oro för vårat välbefinnande. Det första bekräftar vad jag misstänkt/gissat. Och för det andra så kommer vi inte göra något som äventyrar våra liv. Tanken med projektet vara att komma ifrån problematiken/faran med normalsäsong och alla andra männsikor på berget. Vill inte hamna i kö eller få nedfallande sten från någon ovan mig. Tar hellre tag i de problemen som jag själv kan påverka. Med det sagt att inget annat händer/kan hända.

Och självklart har vi en plan B och C. Detta innefattar klippa eller is i Cogne/Aosta. Hur ser förhållandena ut där? Sedan finns det kanske möjlighet att göra det samma i Saas Fee/Zermatt. Någon som vet hur förhållandena ser ut där?
Polaren och jag resonerar som så att om vi inte kommer upp har det ändå gett oss en massa erfarenheter. Som är viktiga för ett nytt försök eller andra expeditioner. Allting kan inet göras när solen skiner och förhållandena är perfekta.

Tack för era svar!

/johan

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg