Gel-handskar

Jag lyckades ta mej runt Vättern härom veckan på imponerande 19.5h. Under hela turen hade jag stora problem med dommningar i händerna. Jag har ganska tunna grepp på styret och tjocka kuddar på insidan av hanskarna, men förmodligan sitter kuddarna fel och trycker på någon nerv.

Det ska finnas handskar med gelstoppning som ska skona nerverna i handen, vet någon var man kan få tag på sånna och vad dom kan tänkas kosta.

Vidare funderade jag på om det kan finnas grepp som är tjockare och mjukare och vibrationsdämpande, kanske mer gel i? Var kan man få tag på sånna, om dom finns?

/Joacim

Tunna handskar

Personligen tycker jag om tunna handskar, utan stoppning, ilågg och liknande. Risken med gel kuddar och liknande är just att dom hamnar lite fel för just din hand inte är som "standardhanden" och då kan man få problem. Men smaken är ju som baken, det finns dom som vill ha riktigt tjocka handskar med och som tycker att gel inlägg är det bästa som finns. Så prova dig fram. Kolla på handskar i 100-200 klassen och testa några olika. Då ser du vad som fungerar för dig.

Vad du har för lindor/handtag på styret är om möjligt ännu mer personligt. Vissa vill inte ha någonting och vissa vill ha en halv hästens säng... Återigen, testa och experimentera.

Kom ihåg bara att mjukt+mjukt behöver inte vara lika med bekvämt.

/Mattias

Positionen.

barend; sa:
Jag lyckades ta mej runt Vättern härom veckan på imponerande 19.5h. Under hela turen hade jag stora problem med dommningar i händerna. /Joacim

Vore intressant att läsa var du har för cykel och styre samt framgaffel också.

19,5 timmar är lång tid i sadeln. Om positionen inte är optimal t ex om du har för långt fram till styret kan för mycket belastning komma på händer armar axlar nacke.
Cykla med krum rygg så fungerar ryggen som stötdämpare. Växla position vaje kilometer dvs byt händernas placering på styret.
Växla också greppet i handen dvs tyng ibland på handflatan ibland på insidan av knogarna ibland på inre delarna av fingrarna.

En randoneurcykel har en framgaffel som flexar mer och en mindre brant vinkel på framgaffeln vilket ger en mjukare gång. Pumpa framdäcket mindre hårt än bakdäcket. Kanske skall du byta till bredare och högre däck.

Har styret rätt bredd för dig?

Om allt ovanstående är OK kan du sedan på marginalen åstadkomma lite mer med lindning på styret och eventuellt med handskarna. Böjningen i handleden kan också påverka domningen. Vilka fingrar domnade var det på lillfingersidan eller pek lång och ringfingret?

Nerverna kan klämmas till i nacken eller i handleden vid olämplig långvarig stel position och vibrationer förvärrar påfrestningarna på nerverna.

Sådana här problem är inte helt ovanliga.

En som borde kunna mycket om detta är handkirurgen Gunnar Svartengren i Stockholm som bland annat cyklat PBP ett par gånger. Han är medlem i Fredrikshof och har skrivit en del artiklar på deras hemsida.

Hälsningar Thure

Jisses, nu blev det avancerat.

Jag har en Nishiki Hybrid Pro med stålgaffel från förra året. När jag började cykla på den var jag van vid min standardhoj, så det kändes konstigt att sitta mer framåtlutad. Men jag vande mej och efter att i början blivit lite trött i nacken, känns den idag riktigt bra att åka på. Men problemen med domningar i fingrarna blev mycket värre med denna cykel. Jag har idag ett par enkla handskar från Gore för ca 170 kr. Dom funkade utmärkt med min gamla cykel. Värst blir problemen när asfalten är grov, dom dommnar fingrarna kvickt och jag får släppa styret och skaka loss lite efter 5- 10 minuter. PÅ slät och fin asfalt kan jag köra ganska länge utan att få problem. Därför tror jag att vibrationerna kan vara problemet, eller i alla fall en del av problemet. Greppen på styret är tunna och jag upplever att även tummarna domnar, ibland så mycket att det är svårt att växla utan att skaka loss lite först. Min tanke var att ett tjockare grepp borde ge större anliggningsyta mot handen och därigenom lägre tryck. Dessutom så kanske vibrationer från hjulen blir mer dämpade.

/Joacim

barend; sa:
Jisses, nu blev det avancerat.

Jag har en Nishiki Hybrid Pro med stålgaffel från förra året. /Joacim

OK. Här länk till cykeln med bild. http://www.cstall.com/cyklar/hybrid/nishiki/cyhyhypro.html

Jag skulle byta cykel till en racer cycklocross eller randoneurcykel med bockstyre. Se till att du får en cykel som har mått som passar just dig. Gå t ex till ECI i Björkhagen.

Jag tror tyvärr inte att du kan modifiera din nuvarande cykel så att problemet försvinner. Att montera på bockstyre på din Nishiki Hybrid Pro är tänkbart men kostar en hel del och det är inte säkert att cykeln därefter skulle passa din kropp.

Dina nervproblem kan bero på att du har så kallat karpaltunnelsyndrom dvs trångt för nervus medianus i handleden. Att inte böja så mycket i handleden kan vara bra. I värsta fall behövs en enkel operation för att öppna upp det trånga partiet. http://www.laseri.fi/Svenska/Svensk...w.laseri.fi/Svenska/Svenska/karpaltunnel.html

Det är också tänkbart att det trånga partiet för nerverna sitter i nacken.

Thure

[Ändrat av thureb 2003-06-26 kl 15:54]

Handskarna jag använder är ett par AXO Descend. tycker atrt dom är sköna och har gelen på rätt ställe. Men alla händer ser inte likadana ut.
Men finns det inte tjockare handtag eller mjukare som du kan sätta på styret?

Biltema

Aardwolf; sa:
Handskarna jag använder är ett par AXO Descend. tycker atrt dom är sköna och har gelen på rätt ställe. Men alla händer ser inte likadana ut.
Men finns det inte tjockare handtag eller mjukare som du kan sätta på styret?

För MTB finns en hel del t ex http://www.biltema.se/Archive/Product_images/27/Small/27-770_s.jpg Jag har ett par sådana på en cykel sedan några år passar mig utmärkt men jag har inte cyklat mer än några mil i stöeten på den cykeln.

För bockstyren hade tidigare vissa touringcyklar liknande handtag men dessa har jag inte egen erfarenhet av.

Thure

Brett styre?

barend; sa:
Jag lyckades ta mej runt Vättern härom veckan på imponerande 19.5h. Under hela turen hade jag stora problem med dommningar i händerna. Jag har ganska tunna grepp på styret och tjocka kuddar på insidan av hanskarna, men förmodligan sitter kuddarna fel och trycker på någon nerv.
Första året (1992) jag cyklade Vätternrundan så hade jag problem med domningar i armar, händer (och andra kroppsdelar) så fort jag cyklade mer än 6-7 mil. Nästföljande år så bytte jag till ett 2cm smalare styre och sedan dess har jag aldrig haft några problem med domningar i armar eller händer oavsett sträcka och träningsförberedelser! :)
Be någon kunnig person titta på hur du sitter när du cyklar!

Det här fungerar för mig

Jag kör på en långfärdshoj med Xc styre med rise och barends, handtagen är i "skumplast" med slutna celler både på styret och på barendsen och som handskar använder jag vanliga med korta fingrar och vid kyligare väderlek Everest längdåkningshandskar.

Jag håller mest i barendsen.

Jag har inga problem med domningar i händerna, detta gällde även under Vättern runt 14 timmar och 11 minuter varav 12 timmaroch 31 minuter i sadeln.

Men jag antar att det bara är att exprimentera sig fram tills man finner rätt lösning till sin egen kropp.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
josohl Vattentäta tunna handskar? Långcykling 21
PeterN Kallt och regnigt - vilka handskar ??? Långcykling 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg