Geko 201....

är helt suvrerän på alla sätt förutom batteri livslängden då Garmin måste ha gjort nåt fel eller vad sägs: Ni-Mh 750mAh max 2-3 timmar under skridskoåkning.
Skall testa med Duracell och då återkommer jag om lvslängd.
Men det kan nog ta för apparaten otroligt smidig just för att den liten och väger "ingenting" till skillnad från andra gps och annan utrustning som måste med på turen.
Den här är så liten o lätt så att den lätt "glöms" bort i fickan!
Bosse

Låter som väldigt kort drifttid. Har du ställt in rätt batterityp i inställningarna? Inställn.>System>Battery.

> 5 h

Har nu provat själv under en skridskotur på 5 timmar. GPS indikerade då låg laddningsnivå. Använde nya NiMH-batterier från Biltema. Temperaturen var mellan 6 och 10 minus och jag hade GPSen i bröstfickan.

Tror det gäller alla GPS:er

Alla GPS:er drar mer eller mindre batterier.
Är det duktigt kallt ut, så är det inte ovanligt att GPS:en dör.
Jag har en Gramin 12 med 4 st 2000 mha batterier, som kan ta slut under en dags skridskåaktivitet, ifall inte batterierna är 100 % laddade innan avfärd.
Kan du inte skaffa starkare laddbara batterier?

Drifttid Geko

(ulfhe skrev :Låter som väldigt kort drifttid. Har du ställt in rätt batterityp i inställningarna? Inställn.>System>Battery)

Ja det är rätt inställt!
Igår räckte batterierna 4 tim 20min ,och det är nog ett rekord för mig.
Jag har inte gps i "sparläge"
Starkare laddbara AAA än 750 mAh finns vad jag vet ännu inte att få tag på här i sverige.
/Bosse
[Ändrat av Boosse 2004-01-12 kl 14:16]

Drifttid Gps

Jag har hört nånstans att gps drar mer ström i rörelse.
Det kan nog stämma för maxtiden(4tim 20min) var just under välkommenturen på Edsviken i söndags, då det var mycket stillastående och kortare åkning.
Jag har hittills aldrig uppnåt den driftstiden i verklig rörelse på skridsko. Under en tur med normal åkning i ett tidsfönster på 6 tim är det knappt att 4 AAA räcker.
Men det är inget problem egentligen,AAA är ju så små att det är lätt att ta med sig några stycken...
/Bosse

Geko 301

Hejsan!

Jag har en Geko 301 och har haft den med mig i skidbacken (i ytterfacket på en ryggsäck). Den har registrerat positionen var 30:e sekund under skiddagarna. Då räckte batterierna till 2 dagar (ca 2*6h = 12h).

Det var iofs soligt och varmt ute så batterierna blev aldrig riktigt kalla.

Jag använder vanliga Duracell-batterier.

/D

laddbara AAA

Jag har laddbara NiMH av fabrikat Comit som är på 900mAh. Har dock ingen Geko (än!) och det här med batteritiden låter lite trist.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg