GBG: Skatås/Delsjön vs. Ängårdsbergen!?!

Tjenare!

Köpte min första vettiga MTB idag och var ute och provkörde i ängården, känndes grymt bra och kul. Men det finns ju fler natursköna områden i gbg som är bra för mtb. typ Skatås, Delsjön, Vättlefjäll??

Vad har ni gbg-cyklister för erfarenheter till dessa områden. Är tacksam för svar och tips för skön mtb-cykling.

Ha det bra!
- Christian Löfstrand
 
Varierat utbud...

Har tyvärr ingen MTB här i Götet men springer en hel del i terrängen kring Skatås/Delsjön. Naturligtvis finns det en hel del större stigar/vägar om man vill kunna trampa på lite extra men det finns även gott om småstigar som ger mer äkta MTB-körning. Möjligheterna är goda för att göra cyklingen kuperad.

Jag rekommenderar helt klart att du tar dig till Skatås/Delsjön för att utforska området, många timmars nöje väntar dig.
 
Skatåsbergen...

Hej Christian,

och välkommen! Jag har cyklat i både Änggårdsbergen och Skatås/Delsjön. Personligen tycker jag Delsjön är att föredra då Änggårdsbergen inte är så stort, det är "kullformat" och man kan välja på att cykla över eller runt, ungefär. Fint område om man bor i närheten och inte orkar ta sig till Skatås. Och juste backträning!

Men för att komma ut på de långa sträckorna... ja då är Skatås/Delsjön kanon att utgå ifrån! Upplägget i Delsjön bygger mycket på de nord-sydgående "Getryggarna", vilka man kan cykla över och/eller längs. Man når många bra stigar och stråk från Åttans löprunda. Ta till exempel av mot Östra eller Västra långvattnet, från Delsjön (mellan åttan och Bertilssons) norrut. Sedan kan man köra runt lite i den terrängen eller fortsätta runt via 18km spåret etc. Tänk bara på att cykling är förbjuden på de egentliga löpspåren. Om du är ute efter lite längre cykling kan jag varmt rekommendera Vildmarksleden (utgår från Skatås. Om cykling är otillåten vet jag inte säkert, men det är inte ovanligt med cyklister där...)). Väl mött i skogen, vi kanske ses vid något surhål!

Mvh
Niklas
 
Re: Skatåsbergen...

Om du är ute efter lite längre cykling kan jag varmt rekommendera Vildmarksleden (utgår från Skatås. Om cykling är otillåten vet jag inte säkert, men det är inte ovanligt med cyklister där...)).
Förbudet gäller bara markerade löpspår såvitt jag vet. Håll sig ifrån 5-an och milen, alltså. Vildmarksleden är inte så trafikerad av löpare så där blir det noll problem.
 

Liknande trådar