Gaustatoppen

Vår planerade trip till Rjukan har blivit framflyttad till senare hälften av september. Sist vi var där fokuserades det på den historiska delen och ingen vandring.

Denna gång tänkte vi knata upp till toppen av Gausta. Hur är denna vandring med ett barn på snart 8 år? Vi fuskar genom att parkera bilen runt Longfonnsjön eller i dess närhet (Vill minnas där stod en hel del bilar när vi passerade där sist). Hur lång tid får man räkna att det tar upp i tämligen normal takt för den utan barn? 8-åringen är mycket vandringsvan på leder i skog och mark, men är inte prövad på några längre "höjdsträckor".

Har för mig jag hörde där fanns någon byggnad högst upp?

Misstänker vi får räkna med temperaturer nära nollan denna tid på året.

Har någon några bilder från toppen?

Jag har sett flera 8-åringer dæruppe och ditt barn har god vandringsvana så det borde gå bra. Vill minnas att det er drygt 600 højdmeter att gå. Det finns en liten hytta 20-25min under toppen som serverar våfflor etc och erbjuder øvernattning (kolla nær de stenger for sesongen). Stigen upp till hytten er rett snæll och lættvandrad, efter hyttan førændrar det sig markant då man rør sig bort øver kammen med en del stora stenblock att passera. Hær får man ta hjelp av hænderna vid någon passage men det blir aldrig svårt. Kan också upplevas som exponerat av vissa men det er ingen knivskarp kam och man behøver inte sækra sig. Normalt tar det 2,5-3 timmar upp och 1,0-2 timmar ner. Har man barn med så mistenker jag att man får plussa på någon timme lr två?

Finns också en hiss inne i berget som tar en upp till strax under våffelhyttan.

Angående temperatur i sep så kan det variera, kolla væderprognosen. Kan sækert komma ned mot nollan vid toppen vid den tiden. Jag gick Beseggen sista sep. 2011 och hade 17 varmegrader.

Jag har bilder från både sommar och vinter men ligger just nu i en husvagn i Kiruna...Lægger ingen annan upp bilder så kan jag gøra det om två veckor.
Finns också mer info i andra trådar, søk.
Lycka till!

Vi gick upp på Gausta med en 6åring i sällskap för ett par veckor sedan, dock gick vi inte sista biten efter den gamla radarstationen ( som nu används till våffelstuga). Det är 4,3km och710 höjdmeter.

Tack för input! Det får bli upp till Våffelstugan då om inte annat. Sist hyrde vi stuga hos Mirjam, minns att där finns en annan liten stugby mer centralt. (Har för mig de färgglada stugorna låg mitt inne i byn, vid den lilla älven). Har någon erfarenhet av boendet där?

För er som undrar hur snöläget är vid Gaustatoppen just nu (8 juni 2014) så är det följande status.

Har varit en snörik vinter och det ligger fortfarande snö fläckvis (säg 50/50), startar vid 1100 meter. Inga problem att gå till fots upp till toppen men man får så klart passera ett och annat snöfält. Det går fortfarande att åka skidor nedför i rännorna om man inte är superkräsen. Vi såg spår efter skidåkare i rännorna från toppen och mötte också ett par med skidor på ryggen.

Isen har inte helt släppt sitt grepp om sjön på bilden som ligger på 1200 m höjd.

Om ni undrar varför jag släpat upp ett tung 111T kök så var det bara för att ge köket lite extra livslust då brännaren hade spruckit med läckage undertill. Jag hade hårdlödt skadan med silverlod och med spänd förväntan tände jag köket som nu fungerar bättre än någonsin :)

Bilagor

• Gaustatoppen.jpg
    Gaustatoppen.jpg
    30.2 KB · Visningar: 2,239
  • IMG_1994.jpg
    IMG_1994.jpg
    39.8 KB · Visningar: 2,191
  • IMG_2005.jpg
    IMG_2005.jpg
    119.4 KB · Visningar: 2,201
Vad tror ni, är det läge för att planera att knata upp på Gaustatoppen runt den 20:e september, eller är det för sent?

Vi som skall genomföra detta är glada amatörer med normal kondition. Själv har jag mest vana av att gå i dalar och på sin höjd beta av ett par trehundra höjdmeter per dag. Jag är inte mycket av en toppkille men man vill ju hänga med.

Vad tror ni, är det läge för att planera att knata upp på Gaustatoppen runt den 20:e september, eller är det för sent?

Vi som skall genomföra detta är glada amatörer med normal kondition. Själv har jag mest vana av att gå i dalar och på sin höjd beta av ett par trehundra höjdmeter per dag. Jag är inte mycket av en toppkille men man vill ju hänga med.

Gausta, vilka minnen. Det var mitt första berg, besteg det i 13-årsåldern.
20 september låter ju inte ohemult sent både med tanke på att berget ligger rätt långt söderut. Sen är ju frågan om variifrån ni ska bestiga också. Från högsta bilparkeringen är det typ sexhundra lugna höjdmeter längs ganska vänlig bergsstig.

Självklart ska man dock aldrig förneka möjligheten till extremt väder och snökanon på höjd i skanderna i senseptember. Den möjligen korta turen till trots... pälsa på er, ta med mat, GPS+kompass/karta och var försiktiga...

Det är inte för sent, men det kan vara snö, is och dimma på toppen. Annars är det ju väldigt civiliserat med våfflor och hiss(!) om man inte vill gå ner. Vill man ha en längre tur kan man gå från botten på Rjukan, det finns en led som börjar bakom den gamla järnvägsstationen. Har ni tid så kan den varianten rekommenderas.

Ja, man får väl hålla koll på väderrapporterna nån dag innan för att vara på den säkra sidan.

Nej, det är ju inte direkt nån vildmarkskänsla kanske, med hiss och allt.. Men det är ändå 1800 meter! Tror jag på min höjd varit uppe runt 13-1400 tidigare. Jag ska iaf försöka gå upp och ner för egen maskin i första hand, även om det förstås är lite spännande med underjordiska bergsbanor.

Tog en tur till Gaustatoppen i helgen. För er som undrar hur snöläget är så är det fortfarande skiføre øver 1000 m.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    45.9 KB · Visningar: 2,010
...och en bild till. Sjön på bilden längre ned (som är täckt med både is och snö) är den vid "sommarparkeringen", alltså vägen är öppen förbi alla bommar och förbi Gaustabanan.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    58 KB · Visningar: 1,927
Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg