Gasproblem

Hej alla.
När jag skulle testa detta kök och allt gick så bra med att starta, men när jag skulle ta bort den delen som man reglera värmen från gastuben så pös det lite från gastuben även om jag hade skruvat så jag inte hörde någon gas ifrån brännaren, sedan tog jag bort den delen från gastuben och gastuben luktade gas. Har fler än jag råkat ut för detta?
 

Bilagor

  • kök & ryggäck 010.JPG
    kök & ryggäck 010.JPG
    143.2 KB · Visningar: 924
Lite gasläckage vid demontage är helt naturligt.
Problem är det - om det inte slutar pysa hörbart och länge ur gastuben...

[Du förvarar väl inte tuben inne i ryggsäcken? Den bärs väl i en ytterficka, med bottendränagehål.
Bottendränagehål fixar du enkelt med nitade ringöljetter, om det inte redan finns från fabrik...]
 
Lite gasläckage vid demontage är helt naturligt.
Problem är det - om det inte slutar pysa hörbart och länge ur gastuben...

[Du förvarar väl inte tuben inne i ryggsäcken? Den bärs väl i en ytterficka, med bottendränagehål.
Bottendränagehål fixar du enkelt med nitade ringöljetter, om det inte redan finns från fabrik...]

Nä den är i någon av sidofickorna
 
I momentet när man skruva av och på tuben på reglerkranen så får man ett pys och det är bara att snabb vida sig förbi just detta området och inte stanna av just där.

Dock man bör hålla tuben upprätt när man gör det då om tuben hålls liggande eller upp och ned så kan lite kondenserad gas komma ut (och kyler kraftigt) vilket kanske inte är helt populärt om det kommer på fingrarna.

Normalt brukar mängderna som läcker vara ytterst lite.

I somliga fall (väldigt sällsynt) så kan det bli otät i tubventilen av någon orsak och då har man att välja att tuben får pysa sig tom utomhus (och långt bort från eldkälla) eller skruva på gaskran igen på tuben om det är viktigt att behålla gasen kvar (då man bara har bara begränsad mängd med sig)

Om det skulle bli en läcka i tuben inne i ryggsäcken så kan det inte brinna där, dels för att det är i regel packad med grejor som kyler och det är bara lite fri luft om det skulle bli en låga, dels kommer blandningsförhållandet och luftomsättningen vara helt fel för att kunna underhålla en brand om det inte är en massa hål och tvärdrag i säcken - och till sist så måste det vara något som tänder på...

i mina ögon så är det egalt om tuben förvaras inne i säcken eller på någon av sidofickorna.
 
... Om det skulle bli en läcka i tuben inne i ryggsäcken så kan det inte brinna där, dels för att det är i regel packad med grejor som kyler och det är bara lite fri luft om det skulle bli en låga, dels kommer blandningsförhållandet och luftomsättningen vara helt fel för att kunna underhålla en brand om det inte är en massa hål och tvärdrag i säcken - och till sist så måste det vara något som tänder på...i mina ögon så är det egalt om tuben förvaras inne i säcken eller på någon av sidofickorna.
Min tanke är/var att det luktar så infernaliskt illa om allting inne i säcken som varit instängt tillsammans med en läckande gasoltub... Och åtminstone min Haglöfs Alaska är rätt så tät när allting är tillstängt - så ena sidfickan (den som inte innehåller termosen) får normalt vara gasol-förråd sommartid. Med lagom dränage ökar chansen att man upptäcker läckan tidigt, åtminstone om man har någon i lä bakom sig...
 
Har aldrig råkat ut för, eller ens hört talas om någon läckande gastub, så risken att det ska hända är nog minimal (försumbar heter det visst med ett finare språk). Själv har jag alltid gastuben inne i ryggsäcken, och har aldrig funderat på något annat. Och i kajaken har man inte något val, där är det bara att packa ner gastuben tillsammans med mat och andra grejor i skottet.

/Thor
 
I regel så är det etymerkaptan som luktmedel och har samma molekylstrukt som etanol men syret är bytt mot svavel - det betyder att luktämnet försvinner väldigt fort och är inget som blir kvar som någon smet som intorkad utspilld T-sprit ger och smaksätter altt som har varit i beröring med det.

Dessutom är det så otroligt lite av etymerkaptan i gasol - ca 12 -14 ml per ton gasol.

Sedan är det som redan kommenterats - läckor är väldigt sällsynta och då om det har utsatts för våld och stick som punkterar eller annan mekanisk misshandel.

Att det kan lukta lite innebär inte automatiskt att det är i konsentrationer att det kan brinna - luktmarkören är satt att det skall lukta mycket vid 1/5-del LEL (lägsta brännbara utblandning i luft) och då är doften så stark att de flesta flyr rummet om det är läcker gas i ett rum.
 
Att det kan lukta lite innebär inte automatiskt att det är i konsentrationer att det kan brinna - luktmarkören är satt att det skall lukta mycket vid 1/5-del LEL (lägsta brännbara utblandning i luft) och då är doften så stark att de flesta flyr rummet om det är läcker gas i ett rum.


Lukta lite ja. Fick ta hand om en järnvägs-vagn full med merkaptan som det gått läck på. Var bara att slänga kläderna sen.

Är det någon som vet om det är vanligare med gaspys när det är kallt?
 
Som sagt skit kan hända och dessa flaskor görs i miljoner exemplar per år och att ett fåtal av dessa skulle kunna krångla med ventilen är inte helt osannolikt - dock är kraven ganska höga att det inte är för många av de tillverkade som har någon form av defekt och standarden gör att varenda burk har värmts till 55 grader C innan de går ut till kund.


Trycket är lägre när det är kallt och smidigheten i tätningen i ventilen på tuben avtar - så risken för läcka kan nog öka om det är riktigt kallt. Att elaster och gummi kan bli hårt och oflexibelt när det är kallt är liksom ingen nytt.
 
Jo, så är det.
Och efter mer än 30 års arbete med kärnkraftsdrift så sitter det liksom i min ryggmärg att se till att det som inte borde hända - helt enkelt inte ska kunna hända mig. Så en ytterficka, med bottendränagehål, känns som rätt ställe för gasoltuber (och ännu mera så merkaptan-eländet). (Vätskebränsleflaskorna bor där när det är såna istället, mest beroende på förvärmningsspritens metyletylketon-elände...)

Jag har råkat ut för en 190g-tub som inte tätade när jag satte dit en Markill-adapter (det har ni kunnat läsa om tidigare) och det var inte kul - den fick övernatta alldeles ensam ute på garageuppfarten... Så, shit happens...
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg