Gasoltub i La Paz, höghöjdskök

Någon som vet om det går att få tag på gasoltuber av engångstyp, varianten med gänga, i La Paz, Bolivia?

Hur väl fungerar ett enkelt lättviktskök, ett sådant man skruvar i direkt i tuben, på lite höjd, säg upp till 5500 m? Jag vet att kyla kan vara ett problem, gör höjden det ytterligare mera ineffektivt? Vore det kanske bättre att investera i ett tyngre kök för flytande bränsle?

Läste i en annan tråd om bensin vs. fotogen, är något av dessa att föredra på hög höjd?

Kristoffer

På gatan La Sagarnaga fanns en affär som hade gastuber med gänga av märket Doite, de funkade ok! Annars tycker jag att gas funkar bra på 5500 i Anderna, det finns vissa knep för att använda gas i kyla (det kan du läsa om i forumet här på Utisdan) Utanför LaPaz skall du dock inte förvänta dig att du hittar något. Fördelen med ett multikök är att du garanterat hittar bränsle vilket inte är säckert med gas. Men som sagt, på La Sagaranga borde du hitta gas i någon affär eller hos någon av de många resebyråerna.

Ha en trevlig resa.

kripe; sa:
Hur väl fungerar ett enkelt lättviktskök, ett sådant man skruvar i direkt i tuben, på lite höjd, säg upp till 5500 m? Jag vet att kyla kan vara ett problem, gör höjden det ytterligare mera ineffektivt?

Höjden borde snarare göra det mer effektivt, eftersom tryckskillnaden i gasflaskan blir större. Men detta är ju bara teori.

MVH

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg