Gasollampa?

Köpte mig en gasollampa och till min förskräckelse får den inte användas inne. Är det verkligen så farligt att ha en inne? För vi brukar köra med vanliga fotogenlyktor inne och de brinner ju också av ett kolvätebaserat ämne. Eller är gasol farligare än fotogen.

Gasol

har vissa nackdelar i slutna utrymmen speciellt läckagerisken och därmed risk för gasförgiftning och explosion. Fotogen är säkrare därvidlag men fotogenanvändning/förbränning inomhus ger sannolikt mera sotpartiklar och mera illaluktande avgaser.

Om du lyfter ut gasollampan när du släckt den och aldrig lämnar ett rum där en gasollampa brinner så torde du kunna använda den inomhus IMHO, riskerna är att likställa med användning av gaskök.

Thure

Köpte mig en gasollampa och till min förskräckelse får den inte användas inne. Är det verkligen så farligt att ha en inne? För vi brukar köra med vanliga fotogenlyktor inne och de brinner ju också av ett kolvätebaserat ämne. Eller är gasol farligare än fotogen.

Det är skuldavskrivning, det är potensiellt farlig men inget att bry sig om. Se till att ha ett avstånd till tältduken och nån ventil/öppning öppen bara. Har kört både lyktor och gaskök inne i tält och ändå sitter jag här.

valdemar

Tändsäkring

En tillverkare kan inte skriva att den går att använda innomhus så länge det inte finns en tändsäkring eller annat skydd mot att lågan slocknar. Men du får själv vara den som kontrollerar att lågan inte slocknar.

Jag själv söker en lampa för väggmontage i sommarstuga och det går inte att köpa i dag vad jag kan förstå pga samma orsak. Eller ???

Tack för svaren så med andra ord ok inomhus sålänge den står långt ifrån brännbara saker och att man övervakar den hela tiden?

Dödliga gaser

Det som är farligt vid förbränning av kolvätebaserat bränsle är att det bildas giftiga gaser som tex. kolmono-oxid och koldioxid. Dessa gaser kan vara dödliga om halterna blir för höga. Kan dock enkelt elimineras genom att ventilera utrymmet ordentligt.
Själv använder jag ofta ett gasolkök när jag lagar min mat i tältet, hitintills inga problem.
Skillnaden att laga mat mot att använda gasollykta är att lyktan är igång under en betydligt längre tid varför man bör vara medveten om att det hela tiden bildas giftiga gaser när lyktan är igång.
Om tanken med gasollyktan är enbart för att få ljus, så skulle jag hellre förorda nyttjande av en liten pannlampa, mycket bra!

Det är möjligt att man inte ska bagatellisera detta problem, men som seglare kan man konstatera att alla tusentals segelbåtar som kuskar runt våra kuster använder gas-, fotogen- eller spritkök i volymmässigt begränsade utrymmen.

Min pragmatiska hållning är: det funkar nog...

//Anders

...Min pragmatiska hållning är: det funkar nog...
//Anders

Min också, med tanke på alla som kör gasolkök inomhus i sina stugor, båtar och husvagnar. Kök som lampa kan nog kvitta.

Vad gäller "giftiga gaser" så är det väldig skillnad på koloxid (kolmonoxid) som bildas vid dålig förbränning och verkligen är giftigt, och koldioxid som bildas vid all förbränning och som inte är giftigt men som i stora mängder tränger undan syret man behöver och dessutom stör andningsreflexen.

Jag skrämde mig själv rejält en gång när jag varit ute och ensampaddlat en lång dag i Norge. Då kom jag på mig med att ha slumrat ifrån mitt brinnande gasolkök med soppa ovanpå. Det stod inne i tältet.

Åren sedan dess har jag fortsatt använda gasolkök även i mindre tält utan några tillbud. Men jag är noggrann med att inte somna ifrån ett tänt kök. Det gäller ju förstås även utanför tältet.

//Marcus

edit: Med det här menar jag att den största risken så som jag ser det är att man välter köket eller att vattnet kokar bort och följden är ett uppeldat tält med inneboende. Jag har alltid sett till att ventilera bra och har inte märkt av något problem med gasförgiftning.

Senast ändrad:
Explosionsrisk

Hejsan,

Håller med om att man med normal aktsamhet utan vidare kan använda en gasollykta inomhus, har gjort det själv vid massor av tillfällen.

Tänkte bara lägga till en liten sak till som man bör ha koll på och det är att gasol blandat med luft i "rätt" proportioner är mycket explosivt. Dvs man ska inte glömma ett kök eller lampa på utan låga så att rummet blir gasolfyllt och sen tända på. Luktar det gasol, vädra och tänd efter ett litet tag :)

/ Stefan

Stanken hos gasol är ett tillsatt luktämne som ska kännas långt innan det blir en brandfarlig koncentration. Men gå ändå inte in och leta läcka med ett tänt stearinljus...

gaslampa

Det är ingen fara på taket så länge du har fullgod ventilation, det är ju så att " elden äter syre " så om du inte vill somna groggy bör du se till att du släpper in lite syre i tältet då och då...........

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg