Gasolkonvertera ABU-rök

Hej jag har en gammal ABU-rök modell två brännare.

Jag har funderat lite på om det skulle funger att gasolkonvertera den. Jag har idag en gasolbrännare till trangian och funderarna på om jag skulle skaffa en till. Det bordeväl inte. Vara några problem att köra röken på gasol? Tänkbara problem skulle kunna vara.
1. Brännaren bränner med för koncentrerad låga vilket skulle kunna orsaka att inte all rökspån brändes som det skulle. Brunnarna idag är av modellen aluminiumskål vilket borde ge en väldigt oprecis låga.

2. Det blir för varmt för brännaren under rökens vindskydd.

Problem 1 är ju lätt att prova. Jag har ju redan en brännare. Problem 2 är ju svårare att bedöma och skulle ju även kunna innebära en risk. Men samtidigt ärret ju mindre utrymme i trangians vindskydd så brännaren borde ju klara att stå i röken.

En Anna variant skulle kunna vara att skaffa ett begagnat tvålågigt gasolkök. Fördelen med det är att det skulle gå att köra på en tub. Nackdelar är att det tar större plats.

Vad säger expertisen här inne om att konvertera? Skulle det funka, finns det andra risker? Nackdelar?

Jag har googlat en del men jag hittar inte så mycket om gasolkonvertering. Det mesta jag hittat handlar om temperatur, att det är viktigt att det inte blir för varmt i röken för att få bästa resultatet på fisken. Sedan är det en del om större rökar typ rökskåp etc. När det gäller ABU-rök och motsvarande verkar folk nöja sig med "T-sprit". Jag för min del tycker att det sotar väldigt mycket och gör att det blir krångligare att göra rent och att spriten i en fyllning sällan räcker så att man ska hålla på att fylla med sprit.

Gasolbrännare borde ju kunna vara enklare att reglera lågan för jämnare temperatur och en tub räcker ju längre än en fyllning med sprit i skålen. Åtgången på gasol borde inte bli mycket större än åtgången på sprit. Brännarvarianten med skålar som det är i mina rökar (jag har även en modell mindre rök) verkar bränna ganska oekonomiskt. Att slippa sotet på utsidan av röken tycker jag kan vara värt några tior i gasol. Det blir iofs en del rengöring av insidan så röken blir ju inte underhållsfri med gasol. Men som jag upplever det så är sotet det värsta problemet.

Borde gå. Går ju att strypa gasolen så att den brinner betydligt svalare än sprit skålarna.

Sen tycker jag du ska fundera på alternativet med trangiabrännaare istället. Med strypringar på får man betydligt jämnare värme än den katastrof dåliga skålen. Jag talar bara av erfarenhet med mindre 1 brännare rök men det borde funka för dig. Tenol minskar på sotet.

@pysen78

Har du kört med trangia-gasbrännare i den lilla röken?
JAg har ju även en sådan så det kan jag förståss prova själv för att se om det blir bra resultat, innan jag skaffar ytterligare en gasbrännare för att kunna köra två.

Det som gjort att jag inte provat hittills är, förutom avsaknad av fisk att röka för närvarande, en viss försiktigthet med gasolen. Men tuberna skule ju hamna utanför rökarna så det borde ju inte vara några större risker än med vanliga trangiakök

Ja det har jag men inte oändligt många gånger.
Tillräckligt för att känna mig nöjd med uppgraderingen. Den gamla öppna burken brann ju liksom explosionsartat i typ 30sek och sen fick man fylla på.

Har inte misslyckats med trangiabrännare hittills men jag kan tänka mig att man slulle kunna råka ställa brännaren för snålt särskilt om man har lite vind som kyler röklådan.
Har faktiskt bara kört full spätta och tyckt att det funkat bra, men jag kan tänka mig att större fiskar i den stora röken kräver mer finlir. De små rackare man får plats med i den lilla är ju genombakade på några få minuter.

Perfekt då vet jag att det fungerar. Då ska jag skaffa en brännare till och testa i den stora röken.

Jag antar att man får elda på ganska rejält om man ska matcha de öppna brännarna i effekt. helst ska man nog också skaffa en termometer för att mäta rökgastemperaturen i röken.

Att kunna bränna en längre tid oavbrutet utan att behöva fylla bränsle borde ju vara en fördel.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg