Gaslykta inne?

Jag har läst i bruksanvisningen till Primus Micron Lantern.

Där står å ena sidan att den inte får användas inomhus eller i tält. Å andra sidan att om man hänger upp den i taket så ska man ha minst xxx mm avstånd (jag minns nu inte det exakta avståndet).

Detta låter lite motsägelsefullt. Och om man nu inte kan använda den inomhus. Vad är då poängen med den överhuvudtaget? Utomhus är det ofta betydligt ljusare än inomhus och behovet av lykta mycket mindre.

Jag har någonstans läst att man kan använda en gaslykta för att motverka kondens i tältet, men är det så att man riskerar kolmonoxidförgiftning om man följer det rådet. Eller är det bara överdrivna säkerhetsföreskrifter så att tillverkaren inte ska åka på några skadeståndsanspråk?
 
Jag har använt i tält...

Hej
Jag har använt en primus lykta då jag varit ute och tältat i skärgården i sommar. Jag har då varit själv och haft lyktan i absiden och innertältet lite öppet. Jag överlevde, men man är ju lite rädd för att klanta till det och välta lykta eller så... Det fungerade dock mycket effektivt för att skapa en torrare och varmare inomhusmiljö i tältet. Blöta kläder torkade och kondens försvann på nolltid. Annars kan ju packningen bli långsamt blötare och blötare hur noga man än är vid regnväder och blöta...
 
Lykta!

Tjenare!
Jag har under en massa år använt min lyckta inne i tältet för att torka den värsta fukten.
Man bör dock vara försiktig så att inga olyckor händer.
 
ornskar; sa:
Jag har någonstans läst att man kan använda en gaslykta för att motverka kondens i tältet, men är det så att man riskerar kolmonoxidförgiftning om man följer det rådet. Eller är det bara överdrivna säkerhetsföreskrifter så att tillverkaren inte ska åka på några skadeståndsanspråk?

Ja, mest troligt är det så, det är överdrivna föreskrifter. Det du behöver se till är att ventilationen är god, vilket den normalt är vid tältning. Se dock upp med t.ex. när tältet är helt insnöat och ingen ventlilation finns varken i ventlier eller under yttertältet. Då kan det finnas anledning att vara lite mera försiktig.
 
Liknande trådar

Liknande trådar