Gasbrännaren slutar inte brinna

Har en Primus gasbrännare till trangiaköket som inte vill sluta brinna fast jag stänger av gasen helt med ställskruven vid behållaren. Har skruvat isär allt och jag kan inte se varken skit eller att nån packning skulle vara trasig. Fast uppenbarligen är nåt trasigt.
I min hjärna är det den lilla packningen längst ner på ställskruven som inte sluter helt tätt.
Finns det någon med liknande erfarenhet och som kan bringa lite klarhet i detta?

Bilagor

• A3A73478-48C8-439B-B278-C89A5A3CF605.jpeg
    A3A73478-48C8-439B-B278-C89A5A3CF605.jpeg
    2.2 MB · Visningar: 154
O-ringen är bara för att täta att gasen inte pyser efter vredets axel, det som stänger är den lilla spetsen/bollen precis i spetsen av ventilnålen - är sätet i ventilhuset skadat för att man någon gång dragit hårt eller att det kommit skräp i kläm när ventilen dragits hårt får man skada i ventilsätet och eventuellt i spetsen på ventilnålen och läcka som du skriver även när man drar till hårdare senare

är den inte ny och garanti så är förmodligen lösningen att köpa en ny GB74-brännare - men ring trangia eller kanske Primus först och se om ventilhuset med ventil och slang går att köpa som reservdel...

Mässing måste man vara lagom mot, det går att reparera, men det bllr dyrare om du inte kan göra det själv, än att handla ny.

go tur

Hade man specialslipade fräsen/brotschen (eller finmekaniker själv som kan tillverka sådant) som en gång skapade ventilsätet i mässingen i ventilhuset vid tillverkningen så hade det förmodligen varit smal sak att ta ned ytterligare 1/10-dels mm djupare i hålet för att reparera skadan - men sådan är inget man hittar i järnaffären och prislappen - om man skulle hitta denna - förmodligen mycket mer än vad ny brännare kostar

Det man kan prova är att slipa in ventilsätet mot nålen bättre med slipasta (tänk autosol...), men förutsätter då att du hela tiden kan rensa det hela och nu med slang fastkrimpat så torde det vara rätt besvärligt att lösa, för du vill inte ha klägget in till brännaren och dess munstycke...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg