Gas eller Sprit - Här kommer några funderingar
Jag vet inte exakt vilket Primuskök som du tittat ut, men här kommer några erfarenheter som jag har:
Gaskök är mycket bättre att laga mat på. Det går snabbare, du slipper sot och det är lättare att reglera värmen. Gasen har dock svårt att finna sin optimala förbränningspunkt vid kall väderlek varför det fungerar sämre på vintern. Vad tänka på vid köp av primuskök?
1. Vindskydd är ett måste, även om det enligt fabrikanten finns inbyggt. Köp till detta
2. Skall du flyga, glöm inte att kolla att du kan köpa din gas på plats.
3. Brännare som monteras på gastuben direkt är mer exponerade för vind och blir extremt ostadiga. Fungerar bäst, tycker jag, på vintern då gastuben kan tryckas ner i snön. Dock ej vid allt för kall väderlek (< -10) då gasen inte brinner bra. En fördel med dessa är vikten.
Slutligen kan jag säga att jag föredrar gas. Använder själv en primus multistove som fungerar utmärkt som kök (även gas). Jag har dock inte testat bensin som bränsle ännu... Om det inte förespås extrem kyla på vinterexpeditioner använder jag en vanlig toppmonterad gasbrännare i och med den låga vikten och fördelen med att man kan trycka ner gastuben i snön.
/Jonas Ryding