Extern antenn
Extern antenn skulle jag säga ökar stabiliteten och flexibiliteten, speciellt i skogsmark. En enhet som Garmin 12 får nog inte nån värst bättre noggrannhet med en sån antenn, då krävs nog differentiell GPS.
Lite diskuterades detta i
denna tråd >> (en bit ner på första sidan samt några följande).
Jag hittar den inte just nu, men i en undersökning testade Skogsvårdsstyrelsen tre olika GPS-enheter i skogsmark: Garmin 12 XL, en i 20 000-kronorsklassen samt en i 100 000-kronorsklassen. Först själva, sen med extern antenn och sen med DGPS. Resultatet blev iaf att 12:an stod sig väl så bra mot de övriga, speciellt utan och med extern antenn. Den som var bäst var förstås den dyraste, med eller utan DGPS.
Den du har, 12, saknar väl uttag för extern antenn. Men då finns en modell som kallas RA-45, som har en liten miniantenn som man placerar intill sin GPS. Då kan den externa antennen placeras ovanpå t.ex. kepsen. Jag ställde nyss en fråga om den,
här >> Nackdelen med den är att den kräver extern 12V strömkälla... (kanske går med ett batteripack 8 x 1,5 V?).
Just det, skulle ju säga också att en ny GPS, som har Sirf III-chip med både Waas/Egnos-stöd och som klarar 20 satelliter, säkert ger både bättre stabilitet och noggrannhet. Men jag tror du klarar dig rätt långt med 12:an under rätta förhållanden.
En sak att tänka på är väl att även om det handlar som shapefiler så är de ju tagna från en karta, som har en viss noggrannhet. Så även om du kan zooma in en tunn linje ner till minsta nivå, är den ändå inte bättre än den karta den en gång hämtats ifrån. Är det ekonomiska kartam så handlar det ändå om +/- 10 m... minst.
;-)
Mvh
Stefan Nilsson
[Ändrat av Arstuga 2006-09-05 kl 09:11]