Garmin Quest vs. Quest II

Hej!

kan någon mer eller mindre initierad beskriva skillnaden på Garmin Quest och Quest II för en nästan nybörjare på detta med GPS? Är den bra? Skulle du välja någon annan GPS? Mitt användningsområde är: Fjällvandring, Bil, Jakt, Båt (ska helst klara BlueChart)

MVH: Sven N

Själv har jag en Quest för fordonsnavigering (mc). Varken Quest eller Quest 2 lämpar sig särskilt väl, enligt mitt tycke, som handhållen navigator. Där är nog 60-serien bättre.
Vad gäller fordonsnavigering och skillnader mellan Quest och Quest 2 är det framför allt mer minne i Quest 2, jag är osäker hur mkt. Quest har 243 MB ledigt för kartor, det räcker till Sverige, Norge o Danmark ca, medans Quest 2 har hela Europa installerat (sett med Garmin-ögon)

Hastighetskamerors placering kan installeras i Quest 2 med närhetslarm, det går inte i Quest.

Sök här på forumet, finns många o långa diskussioner här om detta.

Till sist är det svårt att finna en navigator som passar alla ändamål, det gäller att finna medelvägen. Fundera på vilket användningsområde är störst för Din egen del.

Edit: Vad gäller Bluechart har jag ingen koll alls.

Hälsar
Leffe
[Ändrat av svlcm 2006-06-05 kl 17:54]

Håller med. Jag har också en Quest för MC bruk, där är den helt OK. För rörligt friluftsliv skulle jag mycket hellre ha en modell 60. Det är två saker som jag direkt anser tala emot Quest, det fasta batteriet och det lite svårhanterade formatet med den där eländiga antennen.

-- Arne

fuzz99; sa:
Skulle du välja någon annan GPS? Mitt användningsområde är: Fjällvandring, Bil, Jakt, Båt (ska helst klara BlueChart)
Jag håller med de andra om att skall man ha en kombinationsenhet för många olika ändamål så måste man vara medveten om att det är en kompromiss som i bästa fall fungerar hyggligt i vissa miljöer.

Quest och Quest II är vägnavigatorer som är anpassade främst för det.

eTrex och ännu mindre enheter är oerhört smidiga om det är viktigt för dig på fjällvandringen men storleken gör dem begränsade vid annan användning.

60Cx/CSx är förmodligen de bästa allroundenheterna för dina ändamål men de har inte allt som man kan förvänta sig på vägarna och är inte optimala marint.

Min uppfattning efter att ha använt BlueChart i några år på en handhållen enhet med lika stor skärm som på Questarna och 60-serien är att man på sjön egentligen behöver en större skärm. Jag tycker inte priset motsvarar nyttan för elektroniska sjökort förrän skärmen blir åtminstone så stor som den är på 276C (men den är istället rent olämplig för jakt och fjällvandring). Däremot kan man förstås ändå ha en hel del nytta av en GPS på sjön även om den inte är laddad med sjökort.

De som har provat båda varnar för Quest II. Tydligen är åtkomsttiden för det stora interna minnet för lång för speciellt europeiska kartor, med de ofta synnerligen gatutäta stadskärnorna som vi ofta har här. Detta ger då opraktiskt långsam omritning av kartbilden, när man behöver den som bäst, dvs. när det finns många gator att välja på.
Ute på landsbygden går det nog bättre.

Anders

apersson850; sa:
De som har provat båda varnar för Quest II.
Quest 2 levereras med City Navigator 8 NT. Kartorna är väl därmed förpackade på ett annat, mer processor-krävande sätt, som å andra sidan tar mindre plats.

Om jag inte minns helt fel har jag läst nånstans att den är lite seg på grund av att processorn har fullt upp med att tolka kartorna.
/Leffe

Om det är processorn som inte orkar med eller det inbyggda flashminnet som är för trött, vet jag inte. Men för användaren spelar det ju heller ingen roll.

Anders

Tack, tack

det får nog bli en 60Csx i alla fall.... Det verkar vara den som är mest allround. Någon annan som har testat sjökort i 60CSX?

Ja, jag har testat bluechart. Det funkar helt ok. Displayen är lite för liten för att få en bra översikt, det blir väldigt plottrigt om man zoomar ut för mycket. Har man en båt som gör över 25-30 knop bör man nog kolla på något med störr display.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Higgis Söka i Garmin frilufskarta (Quest) Navigering 4
Sjoco Garmin Quest antenn Navigering 2
fire.borje Garmin Quest 2 Navigering 0
Peter Kronborg Garmin Quest versus 60CS Navigering 1
salis Interface på garmin quest Navigering 2
salis Kan man lägga in egna kartor i Garmin Quest/60cs Navigering 7
Ollie61 Språkfel i Garmin Quest Navigering 43
Ole Garmin Quest Voice Guidance Språk Navigering 5
-nikke- Garmin 60CS eller Quest Navigering 11
zebulah Garmin GPSMAP® 67i - batteritid Navigering 2
Miss Yster Garmin InReach Mini eller Messenger? Navigering 3
niking Garmin Topo Sweden 7 PRO Navigering 4
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 3
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg