Håller med HMR, om man använt gps på MC i större omfattning kan man inte tänka sig att ha funktion som t.ex nuvin:s på MC. I bil vill man ju vanligtvis ta sig till en viss punkt/adress medan man på MC oftast vill åka en viss i förväg planerad väg. Uppgifterna för gps:en är helt olika. Rutten har man planerat på PC:n hemma med hjälp av andra kartor och tips på bra MC-vägar för att sedan ladda upp ruterna till gps:en. Ibland ingår även att maila rutter till reskamarater med kompatibla gps:er.
Har själv en gpsmap176 på MC och nuvi 660 i bilen, har någon gång lagt nuvin i tankväskan för att ha och titta på men den har i detta sammanhang stora tillkortakommanden. Icke avstängbar autozoom blir man knasig av, på MC kan man inte hålla på och knappa hela tiden för att ställa in saker... Ingen "modern" gps fungerar särskilt bra i direkt solsken, eftersom jag föredrar att köra MC då solen skiner så blir det problem. Den gamla 176:an (gråskaleskärm) syns bara bättre ju mer solen skiner på den, gärna direkt på skärmen!
Min ideal-gps skulle ha möjlighet att styra autozoom på flera sätt.
Den skulle kunna lagra många och långa spår (att efteråt kolla in var man varit är en del av nöjet).
Den skulle kunna lagra många rutter.
Den skulle ha en skärm som funkar i solljus, och vara STOR så man snabbt ser vad man vill.
Den skulle ha utbytbara (helst R6) batterier (bra på längre resor då man inte har tillgång till laddare, man vill kunna sitta i tältet och pilla på kvällarna).
Naturligtvis vara vattentät och skakbeständig.
Den som närmast uppfyller några av kraven är idag är Zumo eller 276C såvitt jag kan förstå (utan att ha egen erfarenhet av Zumon) men min gamla gpsmap176 (utan C) gör jobbet mycket bra och får vara med några år till om det inte dyker upp något nytt som lockar.