Garmin nere

Verkar som dom utsatts för en hackerattack. Typisk dålig tajming, jag tar tåget norrut ikväll och skulle aktivera min nyinköpta Inreach mini idag - men det går inte att skapa ett konto på deras sajt, får bara ett 503-Error, så lyckas inte aktivera den. Kommer förmodligen ej ha internet-täckning fr o m imorrn så tog det säkra före det osäkra och köpte en PLB istället.
Dom har säkert fixat det inom några dagar, och ingen aning om det påverkar deras nödtjänster. Men ändå... känns inte helt hundra.
 
Har också märkt Garmin haveriet som jag upptäckte igår. Har flera aktiviteter som nu bara lagras i klockan tills den kan synka. Är det ngn som vet hur stort minne en Garmin klocka har?
Jag har en forerunner 235.
PLPn kan jag bara gratulera till. Har min alltid med ute på långfärdsskridskor, paddling, vandring mm. Hade den då jag gick gröna bandet 2018. Då la jag också upp mina färdspår från min Garmin-klocka och sedan Strava till Utsidan. Funkade bra.!
Go tur!
 
Garmin ligger fortfarande nere. 🙁
Jag har mitt abonnemang vilande, går ju inte att logga in och starta igång det. Och ska ut på tur om en dryg vecka. Använder min för att hålla kontakt med familjen i fjällen.
en plb är ju inte samma sak.
Hade inte Garmin tagit över Inreach då hade man inte haft några problem.
 
Hade inte Garmin tagit över Inreach då hade man inte haft några problem.

Jag tror tyvärr att du har rätt. Jag tycker att Garmins gränssnitt på vissa gps:er (T.ex Garmin Inreach) ser exakt likadant ut nu som det gjorde på Garmin 64 för 20 år sedan. ( 64:an hette kanske något annat då). Inte går det fort framåt precis.
 
Hade inte Garmin tagit över Inreach då hade man inte haft några problem.

Finns det någon konkret information från Garmin som indikerar vad som verkligen har hänt? Jag hittar ingen officiell eller annan trovärdig information på nätet.

Finns det några konkreta belägg för att Garmin är sämre än inReach när det gäller att råka ut för och komma tillrätta med problem som yttrar sig så som de aktuella problemen yttrar sig? Varför skulle inte inReach ha kunnat råka ut för motsvarande problem som Garmin har råkat ut för?

Det som har hänt är antagligen i grunden kopplat till att det är en kommersiell aktör som utvecklar, förvalta och äger infrastrukturen och tjänsteutbudet. De optimerar primärt allt utifrån ett rent ekonomiskt perspektiv. Det gäller troligen både säkerhets- och backuprelaterade tekniska lösningar.

Att Garmin är en kommersiell aktör var det som gjorde att jag tvekade en smula innan jag bestämde mig för att köpa en av deras produkter och prenumerera på några av deras tjänster.

Jag har jag en PLB från ACR, en ResQLink+, för eventuella men osannolika akuta nödlägen och en kommunikator från Garmin, en inReach Mini, för kommunikation när GSM-täckning inte är tillgänglig.

/Birger
 
Finns det någon konkret information från Garmin som indikerar vad som verkligen har hänt? Jag hittar ingen officiell eller annan trovärdig information på nätet.

Finns det några konkreta belägg för att Garmin är sämre än inReach när det gäller att råka ut för och komma tillrätta med problem som yttrar sig så som de aktuella problemen yttrar sig? Varför skulle inte inReach ha kunnat råka ut för motsvarande problem som Garmin har råkat ut för?

Det som har hänt är antagligen i grunden kopplat till att det är en kommersiell aktör som utvecklar, förvalta och äger infrastrukturen och tjänsteutbudet. De optimerar primärt allt utifrån ett rent ekonomiskt perspektiv. Det gäller troligen både säkerhets- och backuprelaterade tekniska lösningar.

Att Garmin är en kommersiell aktör var det som gjorde att jag tvekade en smula innan jag bestämde mig för att köpa en av deras produkter och prenumerera på några av deras tjänster.

Jag har jag en PLB från ACR, en ResQLink+, för eventuella men osannolika akuta nödlägen och en kommunikator från Garmin, en inReach Mini, för kommunikation när GSM-täckning inte är tillgänglig.

/Birger
Jag har inte sett någon information från Garmin om vad som har verkligen har hänt. De har bara lämnat några korta meddelanden på twitter att de ”are experiencing an outage”. Och att de ber om ursäkt.

Tycker att det blivit dyrare sedan Garmin tog över och att det kommit till fler avgifter. Var nöjd innan.
Om det var Garmin ev hackare var ute efter då hade ju inte inreach råkat illa ut om de inte hade gått ihop.
 
Kanske hade de varit ute efter inReach om inte Garmin hade köpt dem. Det beror ju helt på vad den som eventuellt har saboterat för Garmin är ute efter.

Så vitt jag vet har fortfarande ingen informerat om att de aktuella problemen är initierade från externt håll även om det är relativt troligt att så är fallet. Jag jobbar sedan mycket länge i IT-branschen och vet hur lätt det är att åstadkomma både det ena och det andra som inte är så lyckat även från internt håll.

/Birger
 
Kanske hade de varit ute efter inReach om inte Garmin hade köpt dem. Det beror ju helt på vad den som eventuellt har saboterat för Garmin är ute efter.

Så vitt jag vet har fortfarande ingen informerat om att de aktuella problemen är initierade från externt håll även om det är relativt troligt att så är fallet. Jag jobbar sedan mycket länge i IT-branschen och vet hur lätt det är att åstadkomma både det ena och det andra som inte är så lyckat även från internt håll.

/Birger
Vad bra, då kanske du har mer information eller någon idé om vad som har hänt. :)
På twitter pratas det mest om Garmins klockor som man kan betala med och som loggar alla joggingrundor, som inte funkar nu. Inte mycket info om Inreach.
 
Jag har tyvärr ingen som helst insikt i hur Garmins IT-system är beskaffade. Jag är inte heller IT-säkerhetsexpert. Jag kan således i allra bästa fall diskutera detta i mycket allmänna termer.

Men rör det sig om så kallad "ransomware" (https://en.wikipedia.org/wiki/Ransomware), som viss information på nätet tyvärr gör gällande, lär det troligen kosta Garmin ett icke försumbart belopp att få rätsida på problemen då det uppenbarligen inte bara är att backa till och återskapa ett säkert läge. Det som gör det hela lite extra spännande och särskilt oroande är att om det rör sig om "ransomware" har angriparen på ett eller annat sätt skaffat sig tillgång till de komponenter och system som gör angreppet möjligt. Och då kan man ju fundera på vad nästa potentiella angrepp skulle kunna tänkas rikta sig mot? Kanske är det mot SOS-funktionaliteten som relativt många rimligen förlitar sig på? Det skulle vara riktigt allvarligt och kunna medföra synnerligen allvarliga konsekvenser, i värsta fall konsekvenser som ger upphov till bestående fysiska och/eller psykiska men, i allra värsta fall konsekvenser som medför dödlig utgång.

Att inget synligt har hänt på flera dygn kan tyda på att man inte kan återetablera ett kontrollerat och fungerande läge utan massiva insatser och/eller extrem kostnad.

Jag hoppas att jag har fel och att det finns någon mindre dramatisk bakomliggande orsak till det som har inträffat. Och att all funktionalitet är återetablerad inom kort.

/Birger
 
Senast ändrad:
Det är ju även många som via ex sina träningsklockor från Garmin som laddar upp personliga hälsodata vilka sparas på Garmins eller troligen deras underleverantörers servrar. Om denna personliga data kommer i felaktiga händer blir det ju högst känsligt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Satelittelefon-relä från Garmin: Inreach messenger plus Säkerhet och räddning 8

Liknande trådar