Den stora poängen med Monterran tycker jag är att man kan köra samma appar och kartor som man har i mobilen, med med den dedikerade GPS'ens nogrannhet som trots allt är lite bättre. Om man t.ex. använder Viewranger, ArcGIS collector eller c:geo kommer de att funka utmärkt även i Monterran. Dessutom finns ju alla andra appar till hands, så vill man av nån anledning köra Spotify, Netflix, surfa på nätet eller läsa e-post på sin gps så går det också. (fast den har ju inget SIM-kort, så nån slags wifi behövs för nät-kontakt).
Är man van att arbeta med Garmins 60-serie så är det lite svårt att ställa om sig tycker jag. Finns ju inga fysiska knappar att navigera med, och kart-spår-punkt-hanteringen känns inte lika robust och intuitiv. Den är också tyngre och klumpigare än t.ex.GPSMAP 64, nästan så pass att den inte gör sig i fickan.
På det hela tycker jag det är lite svårt att motivera Monterran, jämfört med en modern mobil som är lika vädertålig och som också har utbytbart batteri. Den ger visserligen lite bättre noggrannhet, och gillar man Garmins kartutbud är det ett argument förstås, men annars levererar mobilen minst lika bra många gånger, och har smidigare format, betydligt bättre skärm, egen kontakt med nätet osv.