iQue
Rekommenderar forumet
http://www.pdastreet.com > forums >iQue för dem som vill veta mer om hur användarna upplever iQuen. mina egna erfarenheter efter ett par veckor är så här: I grunden en fantastisk apparat med mkt bra skärm. Men det finns irriterande tillkortakommanden vilket gör att användarna jobbar så frenetiskt på att hitta lösningar, vilket man ser just på nämnda forum.
hardwareproblem:
Statisk elektricitet kan utlösa spontan hard reset (palmterm för utraderat RAM), back up restore fordras.
Verkar mest ha berört tidiga ex.
Låg batteritid om man använder hög ljusstyrka på skärmen. Ingen möjlighet byta batteri eller sätta i större (som på ipaq). Den lilla strömkontakten vid sidan av universalkontkten går lätt sönder. All strömförsörjning bör ske genom universalkontakten.
Den inbyggda, utvikbara antennen störs av pdan. Med yttre antenn fungerar iQue gps utmärkt. Jag hoppas ha en lösning till detta i form av en liten yttre antenn som kan sitta på iquen.
Ingen bluetooth
SD sloten klarar inte In/Out, dvs inte kommunicerande kort, t ex för blåtand.
mnjukvara:
Det medlevererade City Select är en fattig (mindre minneskrävande) kusin till City Navigator där Navtech har attribuerat mindre info till gatorna än i navigator. Märks mest på röstkommandona i rondeller som är helknäppa. Men garmin har lovat ändra detta till nästa utgåva. För övr går det utmärkt att använda City navigator. Förutom rondeller funkar City Select bra. Körde hyrbil i England häromdan med det.
Men skärmen (320x480 pixlar), ett stabilt och snabbt operativsystem, mängder med program, alla palmmöjligheter gör att den är värd att jobba med. Min ipaq 5450 får vänta.
Den som köper en iQue bör tänka på att också köpa SD kort med hög läshastighet, till skillnad från kort för foto där det är skrivhastigheten som bör prioriteras. Panasonic funkar bra, San Disk dåligt (plus kloner).
Allt ovanstående o mer därtill finns på forumet så ställ inga följdfrågor här utan att ha kollat där.
Hejonas