Garmin eTrex dålig i skog + www-beställning USA!?

Någon skrev att Garmin eTrex inte är bra på att ta positioner i skog. Är det fler som har liknande erfarenheter? Jag har tänkt att köpa en just för att vandra i svamskogar.

Sen kostar eTrex bara typ 109$ i USA plus shipping runt 20$, vilket alltså skulle bli under 1400 kr. Vilket ju är MYCKET billigare än i Sverige där tex Teknikmagasinet tar 2599 kr.

Lägger tullen på moms eller hur funkar eg. det där med privatimport via webben?

tacksam för svar! mvh//pa
 
För mig funkar det ypperligt!

Hej,
Jag har inga problem med min Etrex Legend när jag rör mig i skogsterräng (vid jakt t ex). Runt 10 m brukar precisionen ligga på, vilket räcker för mig.

Om det sen är någon större skillnad mellan de olika modellerna av Etrex kan jag inte uttala mig om.

Mvh/Johan E.S.
 
Nöjd Vista-ägare

Skicka efter den ifrån ett EU-land istället. I och med att det är inom EU så betalar du bara 17.5% i skatt av värdet på varan. Jag skickade efter min Etrex Vista ifrån GPS Warehouse i England. När den då skulle kosta runt 6000:- här i Sverige så gav jag bara ca. 3700:-

Enda nackdelen är att du bara får ett års garanti istället för här i Sverige 2 år. Och sen får du skicka iväg den lite längre.

http://www.gpsw.co.uk/
 
Moms igen

Om du köper från ett EG-land så betalar du detta lands momssats. Tyskar som köper från Sverige således normalt 25 % och svenskar som köper från Tyskland normalt 16 % (osv).

Det är möjligt att det dessutom tillkommer andra avgifter vid import av t ex elektronik men detta är inte skatt.

Köper du med posten som slutleverantör lägger posten på en sk "administrativ avgift" på 45 kr för att de tar ut momsen! Tänk vilka pengar ICA skule tjäna om de gjorde samma sak...

/J.
 
Köpa i USA

Går man in i en affär och köper i USA, och tullarna är lika sömninga som vanligt på flygplatsen, kan man få en vista för USD 300.
Men då tillkommer förstås resan, så det är ju en klar fördel om man råkar vara där ändå, í jobbet eller så...

Anders
 
Ytterligare synpunkter

3 års garanti har tilkommit för att motivera oskälig hög prissättning i Sverige och har inget egenvärde
3 års garanti är oftast onödigt
På de flesta elekroniska komponenter visar sig ev fel ganska tidigt det är oftast inget som uppstår pga slitage.
Om man känner någon i USA kan man möjligen skicka över den som gåva då är risken mindre att den blir utsatt för tull och moms.
 
Re: Ytterligare synpunkter

bigben39; sa:
Om man känner någon i USA kan man möjligen skicka över den som gåva då är risken mindre att den blir utsatt för tull och moms.

Bättre är att sända GPSn i ett paket som kvarglömd/använd vara och bruksanvisningar och paket som visar att det är en ny vara i ett annat. Då har inte tullen mycket att sätta emot. Detta kan väl knappast räknas som "fusk"? :)
 
Garanti

bigben39; sa:
3 års garanti har tilkommit för att motivera oskälig hög prissättning i Sverige och har inget egenvärde
3 års garanti är oftast onödigt
På de flesta elekroniska komponenter visar sig ev fel ganska tidigt det är oftast inget som uppstår pga slitage.

Min första GPS lade av (stendöd) efter 28 månader och jag fick en ny i utbyte efter 4 dagar, med ny 3-års garanti. Den nya la av efter 16 månader (memory battery low) och efter några veckor fick jag en ny på garantin, med ny 3-års garanti igen.
Jag bytte sedan ”upp mig” men fick rätt tidigt memory battery low, och nu har jag väntat i 8 veckor :( och är less på att vänta men det ska mycket till för att jag byter fabrikat.

Jag är trots lång väntan glad att jag köpt sin GPS i in ”riktig” affär, och inte från någon Internetfirma som saknar postadress och telefonnummer, eller på någon flygplats utomlands.

Vad jag kommer ihåg är det enda gången jag någonsin haft "nytta" av garanti på något jag köpt.

Per Brune

[/QUOTE]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kanis Dålig karta i dataprogrammet MapSource (har en Garmin Etrex Legend Hcx) Navigering 5
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
greenfish garmin etrex 20x+custom maps, tuta och köra? Navigering 0
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Johan123 Garmin 62s vs etrex 20 Navigering 13
Bosse D Tanka data från gammal Garmin Etrex venture eller legend Navigering 8
jonny69 Garmin eTrex 10 Navigering 22
thocar Tips - Garmin eTrex legend HCx för 499:- Navigering 12
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
bruse Sälja gammal Garmin eTrex Legend Navigering 3
Beigarth Garmin etrex vista hcx - vandring Navigering 6
greenjuice Ny & omgjord etrex-serie från Garmin Navigering 20
Ibasto Skadad Garmin eTrex - vattentät? Navigering 4
Fredrik S Garmin eTrex Legend HCx Navigering 7
flanell funkar Garmin etrex fortfarande? Navigering 57
QRP Kartprogram som anger positionen i realtid på en PC mha Garmin etrex. Navigering 2
Hamilton Skriva in koordinater i garmin Etrex H Navigering 20
Kennert Garmin eTrex H Navigering 2
graylingman HJÄLP med konvertering av positioner i Excel till läsbart format för Garmin eTrex Navigering 15
cdtdk Garmin etrex vista - Hur söker man? Navigering 2
orjanraberg Fixar Garmin aldrig gummiproblemet på eTrex? Navigering 8
Allytabac Garmin Etrex Legend HCX Navigering 5
orjanraberg Glappande batterier på Garmin eTrex Vista Hcx Navigering 12
niklaz POI till mina Garmin GPS:er (Nüvi 255 och eTrex Vista C) Navigering 0
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
orjanraberg Garmin eTrex Vista HCx - omdöme och frågor Navigering 25
Beliaz Problem att använda Garmin eTrex Vista Cx till GeoCaching... Navigering 12
Marvel Svensk handbok till Garmin Etrex Venture Navigering 4
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
holsson Garmin etrex vista HCX Navigering 7
Lars10 Garmin etrex vista HCx - firmware v 2.50 på svenska Navigering 6
the explorist garmin etrex tålig Navigering 2
UsedToBeNice Garmin eTrex Vista CX vs 60CSx Navigering 31
gNuSoftWare Garmin Etrex Legend + RT90 ??? Navigering 6
Avslt Garmin Etrex Legend Navigering 3
Tarra Garmin eTrex Legend Cx Navigering 6
dabac kartor till garmin etrex venture? Navigering 4
Tarra Explorist 200 vs. garmin etrex legend Navigering 0
Brune Hur ändra välkomstmeddelande i Garmin eTrex Legend ? Navigering 3
catswed Föra över rutter till Garmin etrex Venture Navigering 3
bruse Fel klockslag på färdspåren (Garmin etrex Legend) Navigering 11
frisol Garmin eTrex Legend C ??? Navigering 1
peter1955 garmin etrex linjal Navigering 3
tomassamot Garmin gpsmap 60c vs etrex vista c Navigering 7

Liknande trådar