Jag har testat Garmin Astro
Nu har jag provat Garmin Astro på hunden. Absoult nästan perfekt. Det enda som saknas är skallindikator men jag kör med Wachtel så det är inget stort problem då dom inte tar alltför stora drev.
Det jag hänger upp mig på är selen som sändaren sitter i. Den ville vrida på sig en del och ta i bråte och buskar.
Skall prova att göra en egen antenn och hänga den i halsbandet som en vanlig Swede point pejl.
Nån som provat detta ? Att hänga den med befintlig antenn blir nog inte så bra då den kommer att hänga ner i backen imellan åt.
Räckvidd vid test i väldigt kuperad terräng var strax över 2km. Den tappade signalen på samma ställe som en Swede Point. Helt OK mao.
Det kommer ett test av pejlen i nästa Svensk jakt. Skall bli intressant.
Hej!
Jag köpte en Garmin Astro direkt när de släpptes i USA. Jag har testat den i Värmland och Dalarna sedan första helgen då jag kunde släppa min jämthund. Detta är mina erfarenheter av denna GPS:
Astron har många fördelar och den viktigaste för min del är att den fungerar även om det inte finns GPS-täckning. Detta är nödvändigt, då jag har vargar i grannskapet, men inte GPS-täckning över allt.
En annan viktig del är kartmaterialet (tror den heter Fritidskartan Pro) som är ganska bra, men tyvärr uppdateras det för sällan. Detta innebär att nya vägsträckningar inte finns med. Det finns också en del andra fel i kartmatrialet, men de är överkomliga. Med detta kartmaterial och GPS-enheten kan man lagra en massa sk Waypoints. Jag har själv satt ut ca 500 älgpass i sommar. Detta är till stor användning vid älgjakten, då jag exakt vet hur jag och min hund befinner sig i förhållande till varenda pass i drevområdet. Ingen kan heller säga att de inte sett älgen, då jag exakt ser vart hunden befunnit sig, genom ett efterlämnat spår. Genom detta spår kan jag också se om jag eller hunden missat något område i själva drevet. Nya vägdragningar har jag märkt ut genom att lägga in en sk rutt och namngett den.
Selen som följer med förefaller hyfsad. Sätter man den runt bröstkorgen på hunden, samt runt halsen, så sitter den rakt upp. Nackdelen är att den verkar klia en del på min jämthund, som då och då rullar sig. I september fastnade denna sele sannolikt i någon gren, vid övningsjakt på en stor älgtjur. Följden blev att hunden drog sönder selen, men selen och gps:en hängde kvar i halsbandet, när hunden kom tillbaka. Cabelas (där jag köpte min GPS) ersatte selen utan kostnad och skickade den till mina svärföräldrar i USA. De skickade den till mig.
Den största nackdelen är räckvidden. I riktigt kuperad terräng, där jag har fått ett berg i vägen, har det hänt att jag tappat kontakten på 700 meters avstånd. Dock återkommer kontakten igen, när jag eller hunden flyttar sig. Normalt brukar jag tappa kontakten på 1.6-2.2 kilometers avstånd. I ett lyckligt fall i skogsterrängen har jag lyckats hålla kontakten när hunden var 3.2 kilometers avstånd. Har man en vidsökt hund, bör man nog komplettera pejlen med en GPS som har telefontäckning, men där har jag ingen personlig erfarenhet.
Ett sista råd som jag vill ge den som tänker köpa denna pejl. Bry er inte om att man på Garmin inte rekommenderar större minneskort än 1GB. Själv har jag 4 GB på min Astro, samt ett 2GB minneskort på min "gamla" vanliga gps kallad 60CSx. Båda pejlarna fungerar utmärkt med dessa kort, vilket tillåter mig ha med hela Sverige på min GPS. Dessutom kommer jag sannolikt även att jaga i Norge och kan då även använda deras kartmaterial på samma kort.
Slutligen man får inte använda denna GPS i Sverige, då den har fel frekvens och kanske för hög uteffekt. Man får heller inte köra för fort eller jobba svart...