Garmin 60CSx fråga

OBS Garmins konstiga licenskrav!

Jag följde din länk och tittade under fliken "krav". Om jag har tolkat det hela rätt kan du till det facila priset ladda ned kartan och bara låsa den till en (1) GPS. Dvs du kan inte ens flytta ett minneskort med kartan till en annan GPS.

Som att köpa en CD-skiva som bara kan spelas på en enda CD-spelare!

Går din GPS sönder och du köper en ny GPS måste du köpa kartan (som du redan köpt) en gång till.
Det vore ju bättre om du kunde (vet inte om det går, Garmin har lite olika licensvarianter) köpa kartan låst på minneskortet och därmed få en flyttbar karta.

Garmin har mycket märkliga licensvillkor och olika beroende på vilka kartor det handlar om.

thomas

Jag följde din länk och tittade under fliken "krav". Om jag har tolkat det hela rätt kan du till det facila priset ladda ned kartan och bara låsa den till en (1) GPS. Dvs du kan inte ens flytta ett minneskort med kartan till en annan GPS.

Som att köpa en CD-skiva som bara kan spelas på en enda CD-spelare!

Går din GPS sönder och du köper en ny GPS måste du köpa kartan (som du redan köpt) en gång till.
Det vore ju bättre om du kunde (vet inte om det går, Garmin har lite olika licensvarianter) köpa kartan låst på minneskortet och därmed få en flyttbar karta.

Garmin har mycket märkliga licensvillkor och olika beroende på vilka kartor det handlar om.

thomas

Detta dilemma står jag i just nu. Har köpt/uppgraderat till en ny Oregon 450. Och nu kan jag inte låsa upp min dyrt köpta Friluftskartan Pro eftersom den redan är registrerat på två andra (gamla) enheter som jag inte ens har kvar.

Jag tycker att det är dags att Garmin tar och tittar över sitt sätt att bete sig gällande licenser.

Förövrigt gällande din fråga. Så tycker jag inte att nya friluftskartan är värt det priset. Du klarar dig gott och väl med Version 2

Men som sagt, inte konstigt att "folk" hämtar Garmin kartor annorstädes nu för tiden!

Vanlig Fri Pro v3 leveras både på DVD (en GPS?) och minneskort.

Jo det är riktigt. Men om man köper denna karta på minneskort så kan det bara användas på en (1) GPS.
"Den här produkten kan låsas upp och användas på en -kompatibel enhet. Om du vill använda samma karta på flera enheter måste du köpa en ny karta för varje enhet."
Dessutom med följande begränsning:
"Kartor på microSD-/SD-kort kan inte kopieras eller visas på en dator."

För köp av kartan på DVD anger inte Garmin särskilt tydligt att kartan endast kan användas i en (1) GPS men det kan med ganska stor säkerhet förmoda. Man anger inte heller om kartan kan visas i dator vilket borde gå, men det är alltså oklart.

För hämtningsfiler anger Garmin tydligt att köpt karta kan användas endast i en (1) GPS och kan inte visas i dator.

Andra licensvillkor gäller för andra kartor och villkor har även ändrats, så det gäller att kolla vad man köper.

thomas

Det får nog bli denna då. Det verkar ju inte gå att fixa på annat sätt om man vill ha den på minneskortet till GPS:en och datorn eller?

http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=100673&search=true

Svindyr den med.

Svindyr är ordet. Som du ser framgår inte licensvillkoren alls av texten. Kolla noga innan köp vad som går och inte går. Detta är ju en annan produkt än den du först länkade till. När du väl köpt den brukar Garmin vara GANSKA kallsinniga och det är mycket svårt att backa. Vilket lämnar Naturkompaniet som återförsäljare, i ett taskigt läge också.

Det kan tyckas att jag är överdrivet kritisk mot Garmin så för jämviktens skull vill jag bara säga att själva hårdvaran (GPS:erna) är toppbra (jag har 3 st) och kartorna (City Navigator och BlueChart) är jag mycket nöjd med.
Men deras karthantering (installation och upplåsning) är fullständigt katastrof och licensvillkoren otydliga/förvirrande/obegripliga (läs: hål i huvet).
Priset på kartorna, krånglet med installation/upplåsning och halvkriminella licensvillkor gör att jag har full förståelse för alla som föredrar gratisvarianter (av alla sorter). Personligen betalar jag för kartor och förväntar mig att jag som betalar ska ha minst krångel, så är det konstigt nog inte.

Sen tycker jag det är självklart att en köpt karta ska kunna användas i en dator (och flyttas till en annan när första datorn går sönder). En köpt karta ska kunna flyttas mellan mina GPS:er. Jag menar inte kopieras, jag menar kunna användas i en GPS i taget. Jag tycker också att jag har rätt att sälja min GPS och att jag har rätt att sälja en köpt karta. Då menar jag var för sig, idag kan man bara sälja en karta tillsammans med GPS:en.

Men det är ju vad jag tycker...

thomas

thomas

Senast ändrad:
Lite märkligt att man säljer v2 till det hutlösa priset när det har kommit en uppdaterad version (v3) som dessutom har mer funktionalitet (är ruttbar).
Om man köper på sd-kort kan man väl se kartan i datorn mha Basecamp även om det är litte pyssligt. Går med gps:en ansluten med usb men det tar låång tid så i praktiken får man sätta sd-kortet i en kortläsare.
En annan nackdel med karta på sd-kort är att man inte kan typa om den vilket gör underverk för läsbarheten, speciellt i vissa gps:er.

Helt värdelöst att köp på minneskort inte medger användande på dator. Det är ju i Mapsource man gör all ruttplanering, management o.s.v.

Man kunde ju helt enkelt i det fallet fått med en DVD med en "falsk" upplåsningskod för gps med serienummer 000000 eller liknande.

Helt värdelöst att köp på minneskort inte medger användande på dator. Det är ju i Mapsource man gör all ruttplanering, management o.s.v.

Går ju i Basecamp som jag sa. Mapsource är ju tyvärr på väg ut då Garmin inte satsar mer på det.
Fast jag använder Mapsource då jag liksom många andra tycker att det är bättre och har bättre funktionalitet.
Kommer att fortsätta med Mapsource så länge det går då jag är van vid det men risken är att Garmin gör något med kartorna i framtiden så att det inte funkar i Mapsource.

Vad innebär Basecamp? Kn någon förklara det utförligt och lätt och fungerar det i min GPS Garmin 60 CSx? Är det lätt? Finns det gratis någonstans?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
vandring Garmin 60CSx, hittar inte några sateliter. Navigering 9
eloserik On-off knapp på Garmin 60csx Navigering 10
Fridfull Rutter i Garmin 60CSx Navigering 3
dnyren Garmin 60CSX slår av sig Navigering 5
matsdal Nytt sämre GPS-chipset i nyproducerade Garmin 60CSx...? Navigering 8
Kincop Garmin 60CSx dör..! Navigering 9
carro1976 Garmin 60csx låg pris Navigering 24
sjuntorparn Garmin 60csx eller Colorado? Navigering 4
aRWe Garmin 60Csx och överföring kartor Navigering 18
Antoze Garmin 60csx och fartkameravarning Navigering 5
Tim_82 Garmin 60csx guide Navigering 6
mikr Uppdatering Garmin 60CSx Navigering 13
Antoze Flera kartor i Garmin 60CSX. Hur Då ??? Navigering 7
Uteleli Rutter till Garmin 60Csx Navigering 2
simsone Garmin 60CSx eller 76CSx vad ska jag köpa? Navigering 9
GasGrill Flera kartor i Garmin 60csx Navigering 4
Pro377 Garmin 60CSx efterföljare? Navigering 9
eloserik Beräkna medelposition i Garmin 60csx Navigering 3
yamahajet Garmin 60Csx Minneskortsstorlek? Navigering 9
Haggelito Magellan eXplorist XL vs. Garmin GPSmap 60CSx Navigering 3
martinsit FEL på ny Garmin 60CSx Navigering 12
Enicar Garmin 60CSx Reciever software Navigering 2
dave1 Garmin 60CSX - Programvara till Mac? Navigering 9
UsedToBeNice Garmin eTrex Vista CX vs 60CSx Navigering 31
nickeB Problem med min Garmin 60CSX och MetroGuide Europe Navigering 4
fritz67 garmin 60csx Navigering 2
Setter2 Garmin 60csx/76csx Navigering 3
Setter2 Efterföljare till Garmin 60Csx? Navigering 2
375hh Waypointlarm fullt Garmin 60csx (endast 10st) Navigering 6
hannibal87 grund karata garmin 60csx Navigering 4
JerkaV Magellan eXploristXL vs Garmin 60CSx - vilken är bäst? Navigering 7
larsa Seg uppdatering på Garmin 60CSx Navigering 2
375hh Några tankar och frågor Garmin 60CSX Navigering 14
chuck Fel på spår i garmin 60csx? Navigering 4
Jozze72 Waypoints i Garmin 60CSx Navigering 2
Kincop Överföra Spår från Garmin 60CSx? Navigering 4
mikr I mörkret med Garmin 60CSx Navigering 2
laser2 BlueChart v8 och Garmin 60CSx Navigering 5
steko rutt planering och Navigering på Garmin 60CSX Navigering 4
goranwi Garmin 60CSx - Bank/bankomat stänger av?? Navigering 8
mikr Ny beta Garmin 60CSx 2.71 Navigering 1
eloserik Uppdatering till Garmin 60csx Navigering 1
steko Navigera efter stads gator i Garmin 60Csx Navigering 50
steko Batteri typer i garmin 60csx Navigering 22
melko Skillnad mellan Garmin 60CSX & 76CSX? Navigering 4
lindbergf Lantmäteriets vägkarta i Garmin 60csx Navigering 1
eloserik Nu har Garmin Sverige upptäckt att de säljer 60CSX Navigering 1
Andis Var köper jag Garmin 60CSx billigast inom EU? Navigering 35
strindberg Öveföra kartor (från kompass.de) till garmin 60csx Navigering 7

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg