Garmin 60 CS eller 76 CS?

Jag går också och funderar på alternativen. Det kritiska behovet är detta: Kunna hantera gps-en medan jag seglar en snabb tvåmanskatamaran bland kobbar och skär på smålandssidan av Kalmarsund. Syftet är främst att kunna hålla undan för stenar och uppgrundningar och tråckla fram en väg mellan hindren allt efter vindrikning - utan att följa en i förhand uppgjord rutt.

Skärmen måste vara lätt synlig både i starkt solsken och vid diffust intensivt ljus vid molnigt väder. Det är inte alltid man kan använda båda händerna så enhandsfattning är att föredra. På 76 CS verkar det vara ett problem eftersom handen väl skymmer skärmen. Vänster och höger hand används växelvis allt efter bog. Snabb uppdatering av skärmen är viktigt. Antar att Bluechart är snabbt nog. Dessutom är det viktigt att pek-markören snabbt kan flyttas från positionsmarkören så man kan titta bortom aktuell position - och sedan snabbt åter till aktuell position.

Båda är lika och tillräckligt vattentäta. Minnesbehovet i 60 CS räcker. Skärmen är lika stor i båda, frågan är om den ena syns bättre i soljus än den andra.

Har tittat på Meridian color. Förutom att jag helst håller mig till Garmin eftersom jag redan har mycket kartmterial tycker jag inte att den skärmen övertygar.
 
Garmins 60CS och 76CS har bara två skillnader, utöver den yttre formgivningen.
76 CS har 128 MB för kartor, 60 CS har 64 MB.
I 76 CS använder man den större baskartan, 13 MB, medan 60 CS får nöja sig med en på 8 MB. Rent praktiskt innebär detta att i en 60 CS finns inte länsvägarna med (100-999). Just för Sverige, då, men det lär väl vara något liknande i andra länder.
Baskartan i 76 CS innehåller alltså dessa länsvägar också. Det verkar som om baskartan i 76 CS motsvarar den i min gamla Vista (där den tar 8 MB), fast i en 76 CS har man lagt till ruttberäkningsinformationen. Därför tar den 13 MB, precis som den gör i gamla GPS V.
Eftersom det finns ruttinfo i 60 CS också, men kartan fortfarande bara är på 8 MB, har man fått pruta på vägarna istället.

För övrigt är det formen som avgör. 76 CS är större, vilket gör att det finns tillräckligt med luft i höljet för att den ska flyta. Icke helt otrevlig egenskap vid användning i en båt, förstås.
För övrigt tycker jag att knapparna över displayen fungerar bäst för handhållet bruk. Tummen hamnar vid knapparna, så man skymmer inte skärmen för sig själv. Men om mottagaren sitter i en hållare fungerar knapparna nertill bäst.
Notera att detta förutsätter enhandsfattning. Håller man med två händer är knapparna undertill bäst.

Skärmen är likadan i båda, så den är inte avgörande. Funktionaliteten är identisk (de kör samma firmware), så den har heller ingen betydelse.

Anders
 
apersson850; sa:
Skärmen är likadan i båda, så den är inte avgörande. Funktionaliteten är identisk (de kör samma firmware), så den har heller ingen betydelse.

Anders

Mycket möjligt att funktionaliteten är identisk på de två modellerna, det vet jag inget om, men kontrollera det noga. Det är nämligen inga problem att ha helt olika egenskaper i mjukvaran även om det är samma firmware som används.

Leif...
 
Jag har en 76S och en 60CS.
Om du skall använda GPSen med en hand är det bara 76:an som gäller. 60:an med knapparna där nere funkar bäst i en hållare tex.i bilen.
Sedan är det ju ett + att 76 serien flyter om man skulle råka tappa den.
Jag har använt min 60:a i upp till 35 knop, och den hänger med bra i uppdateringen av kart bilden.

/C
 
Leif har ju rätt i att man kan ha olika funktioner i samma firmware, men i just detta fall är det tydligen inte så. De funktioner som finns, de finns i båda. Firmware känner av minnesstorleken och anpassar sig därefter, annars är det samma sak.

Den mindre Vista C har en annan firmware, kanske beroende på att den har en mindre display.

Anders
 
Stort tack för synpunkterna inkl enhänt och tvåhänt användning. Värdefullt. En M20 catta gör lätt 15-20 knop (Lys 1,87) så tappar man GPSen lär det inte vara lätt att hitta den. Därför är det nog bäst att ha den i ett snöre. Bra dock att 76-an flyter.

Är de likvärdiga i solsken och under andra ljusförhållanden? Helst skulle jag bara vilja skilja på grunt = innanför tremeterskurvan och djupt vatten, då slipper man fundera på vilken blå färg man ser på en solbelyst skärm. Kan man ställa in det?


Ang uppdateringshastighet: Hur är det med skärmuppdateringen när jag manuellt flyttar bilden med pekmarkören? Min gamla Magellan NAV6000 är mycket långsam därvidlag. Den går inte heller att använda med enhandsfattning plus att den är monokrom, vilket gör djupkurvorna svårtolkade. Har dock använt den med aktuellt C-Map kort i flera år så jag vet att sjökortsbilden stämmer riktigt bra.
 
Frågan gällde ju iofs 60 CS eller 76 CS, men har du tittat på 276C? Den har ju ett marint mode och fungerar alldeles ypperligt till sjöss. Lika vattentät som de andra två, dvs klara 30 minuter i 1 meters vatten. Mycket bra bildskärm som även är lättläst i solljus. Monterad på rätt ställe i sittbrunnen borde det inte heller vara nåt problem att manövrera den med vänster eller höger hand. Köp till en extern antenn som du monterar på lämpligt ställe så slipper du har originalantennen uppstickande med risk för att fastna i med nån tamp eller så ...

Minnet går också att bygga ut med utbytbara minnesmoduler. Priset på dessa minnen har börjat gå ned på senare tid. 276:an går dessutom att koppla ihop med ekolod och andra marina tillbehör. Avancerade larmmöjligheter är inbyggda.
 
Nja, sittbrunn är där ju ingen på en tvåmanskatamaran. Men Göran Marström som designat båten har själv gjort ett elegant GPS fäste (för en 60C) som länkat till den vridbara masten vänder gpsens skärm mot rorsman. Det är bra för att se fart men är för låntgt bort för att se detaljer på kortet. Den skarpa skärmen på 276 vore bra att ha, men jag tror inte jag skulle klara handhavandet under segling.

Jag har seglat katamaran sedan 1970 (Tornado och Hobie 21) annars skulle jag nog inte tänka på att skärgårdssegla med den här typen av båt (105 kg, LYS 2.0):

http://www.marstrom.com/administration/Boats/M20/index.asp

Har just beställt båten, så jag vill komplettera beställningen med ett fäste till den GPS jag väljer.
 
jonasolof; sa:
jag tror inte jag skulle klara handhavandet under segling.

Handhavandet skiljer sig nog inte nämnvärt mellan dessa modeller. Det torde vara ett fåtal knapptryckningar du behöver göra under seglingen. Ställer man upplösningen på kartan/sjökortet på lämpligt avstånd, så räcker det långt. Man kan också i förväg markera saker som man vill bli uppmärksammad på när man närmar sig osv ...

Nå, det var bara min reflektion i samband med val av GPS. Jag gillar 276:an skarpt just för dess mångsidighet och stora skarpa skärm.

Lycka till med båten och ditt val av GPS!
 
Tack för synpunkterna. När det gäller segelbåten tror jag det blir 76-an. Hade just tillfälle att jämföra 60-an och 76-an i en affär och 76-an var lättare att hantera enhänt, åtminstone med mina händer. Nu är det bara eventuella skillnader i skärmens läsbarhet under olika dagsljusförhållanden som behöver utrönas.

(Har en snabb mindre motorbår också, en Bella 512. Det du säger om 276-an låter intressant för den. Visserligen har min iQue en stor och bra skärm, men läsbarheten i solsken kunde vara bättre. I vissa vinklar går det bra, men vid starkt ljus i dis är det svårt, verkar som om det påverkar polariseringen.)
 
chuck; sa:
Jag har en 76S och en 60CS.
Om du skall använda GPSen med en hand är det bara 76:an som gäller. 60:an med knapparna där nere funkar bäst i en hållare tex.i bilen.
Sedan är det ju ett + att 76 serien flyter om man skulle råka tappa den.
Jag har använt min 60:a i upp till 35 knop, och den hänger med bra i uppdateringen av kart bilden.

/C

Är båda modellerna lika snabba vad gäller att rita upp skärmbild osv? 60-an är ju en ny produkt medan 76-an finns som tidigare, men har kommit ut i en moderniserad version med färgskärm, USB osv. Kan ju vara en del gammalt i innanmätet för det.
 
Jag har inte haft tillfälle att pilla på någon 60CS, men 76CS är i alla fall betydligt snabbare än min gamla eTrex Vista (inte Vista C).

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Miss Yster Garmin InReach Mini eller Messenger? Navigering 3
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
vandrafjäll Etrexe 30 eller Garmin GPSMAP 62s Navigering 7
Bosse D Tanka data från gammal Garmin Etrex venture eller legend Navigering 8
pal2 Garmin Dakota 20 eller Vista Hcx Navigering 12
frega Suunto T4 eller Garmin 405 Navigering 2
Löparn73 Garmin Dakota 20 eller Garmin colorado 300 Navigering 3
teton Suunto eller Garmin ? Navigering 18
T_V Garmin Dakota 20 eller Oregon 300? Navigering 8
orjanraberg Bluechart eller Bluechart G2 till Garmin Vista HCx? Navigering 12
Avskum Garmin med eller utan minneskort? (HC vs. HCx) Navigering 7
niklaz Uppgradera: Garmin eTrex Vista HCx, Colorado eller Oregon? Navigering 11
rascar Windows GSM-PDA eller Garmin Colorado? Navigering 8
oberg_niklas Skärm, mm., Garmin Colorado eller Vista HCX Navigering 7
sjuntorparn Garmin 60csx eller Colorado? Navigering 4
HåkanC Bästa Garmin vägkarta, City Navigator eller Metroguide? Navigering 1
mikke73 Garmin 760, eller 255WT Navigering 2
Antoze Garmin 60 CSX Svensk eller USA modell?? Navigering 6
simsone Garmin 60CSx eller 76CSx vad ska jag köpa? Navigering 9
irrbloss Garmin eller Magellan? Navigering 11
orkesterchefen Garmin Rino värdelös i Sverige eller... Navigering 2
apersson850 Bilnavigator: Garmin Nüvi eller c-serien? Navigering 7
gurra71 garmin 60 csx eller bara cx? Navigering 14
tickan Infoga scannad eller vektorkarta/-ritning i Garmin GPS Navigering 8
salis Aldrig mer en Garmin, eller något från sportmanship! Navigering 11
abel garmin gpsmap 60c eller 76 c? Navigering 7
kanotisten Garmin 60C eller 76C, någon skillnad i mottagning Navigering 2
Ont Garmin 76cs eller 60cs Navigering 22
Loranga Val av GPS Garmin 60c eller 76c Navigering 25
-nikke- Garmin 60CS eller Quest Navigering 11
ulferiksson Tömma garmin map76s till palm eller annan handdator? Navigering 11
Micke79 Magellan eller Garmin Navigering 2
irrbloss Garmin 60CS eller handdator med GPS? Navigering 8
3313 Garmin 60C eller 60 CS Navigering 4
sejohas Kartor TomTom kontra Garmin Cityselect V.5 eller 6 Navigering 6
hakane60 Magellan eller Garmin Navigering 3
Tärnan Kartor till Magellan eller Garmin Navigering 5
hhenning Garmin eller Magellan? Navigering 9
tvingjohan Köpa Garmin eller Magellan Navigering 3
Garmin 12 eller 12XL? Navigering 1
Garmin eTrex eller Garmin GPS 12? Navigering 2
Garmin 12 eller Garmin 12XL Navigering 1
niking Garmin Topo Sweden 7 PRO Navigering 4
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3

Liknande trådar