Garmin 12 + en bärbar dator

Guest

Gäst
Jag här står jag nu med en Garmin 12:a och en Toshiba bärbar dator. Hur göra nu, för att inkoppla allt detta med varandra och till ett 12 v batteri i båten. Snälla bena upp det åt mig, och förresten klarar datorn 12 V.
mvh
Chale

Gps+bärbar

Tjena!

Så här har jag gjort för att koppla in min dator i bilen. Jag har ingen seriel ingång på min toshiba så jag har:

1. Köpt en USB - serielkabel från targus http://www.targus.com/product_details.asp?sku=PA088U

2. Köpt en omvandlare 12v - 110v. Det finns säkert något orginaltillbehör från toshiba.

Sen är det bara att installera drivrutinen till kabeln från targus och köra igång. Se bara till att du först slår på datorn och sedan ansluter du usb-kabeln när du ska använda systemet, muspekaren börjar annars leva sitt eget lilla liv på skärmen.

// Magnus

Dell

Till Dell finns en tolvvolts laddare. Altså, istället för den vanliga 230V kontakten har man ett cigaretttändar kontakt. Fukar skitbra. Kanske finns detta till Toshiba också?

Chale; sa:
Jag här står jag nu med en Garmin 12:a och en Toshiba bärbar dator. Hur göra nu, för att inkoppla allt detta med varandra och till ett 12 v batteri i båten. Snälla bena upp det åt mig, och förresten klarar datorn 12 V.
mvh
Chale

din dator behöver troligen mellan 16 och 20 Volt in för att funka, kolla på ditt nätaggregat så står det utspänning o effekt.
Enklast är nog att åka till Elfa eller liknande och köpa en omvandlare från 12V DC till 220V AC.
Till min IBM har jag en 12V till 18Voltomvandlare som funkar hyfsat, det står att den inte kan driva datorn utan bara ladda med avstängd, men hittills så har det funkat bra.
OK, det var bekymmret med att höja 12V till lämoligt för datorn, nu måste vi sänka spänningen till mellan 5 och 8 Volt för att onte din GPS12 ska brinna upp.
Antinegn köper du en omvandlingskabel med 12V in inkl dataanslutning från Garmin för en mindre förmögenhet eller så kollar du på http://www.clover.se.

Med ström till datorn, kombinerad ström/datakabel till 12:an så är det bara att köra på.

Lycka till

DC –DC omvandlare

gundj; sa:
din dator behöver troligen mellan 16 och 20 Volt in för att funka, kolla på ditt nätaggregat så står det utspänning o effekt.
Enklast är nog att åka till Elfa eller liknande och köpa en omvandlare från 12V DC till 220V AC.

Lycka till

Jag tycker det är mycket bättre att köpa en DC –DC omvandlare från Clas Ohlson http://www.clasohlson.se 32-5502 för349 SEK om din dator kräver mer än 12 VDC. Mindre, billigare och med bättre verkningsgrad än att gå via 220 VAC. Många omvandlare (växelriktare) 12 VDC - 220 VAC ger inte sinusvåg utan fyrkantvåg. Med fyrkantvåg finns risken att man eldar upp det man har på AC sidan.
Den billigaste växelriktaren med fyrkantvåg på Clas Ohlson kostar 790 SEK, den enda(?) växelriktaren med sinusvåg på Clas Ohlson kostar 1975 SEK.

För att få lämplig spänning till din Garmin 12:a har återigen Clas Ohlson en lösning 32-7733 för 159 SEK. Har du 12XL eller 12 CX som utan vidare tål 12 VDC behövs inte denna omvandlare. DC –DC omvandlare finns också på Biltema.
Med en kontakt från Clover + några sladdar + lite lödning så fixar det sig.

325502_Xw1.jpg

/Per Brune

Re: DC –DC omvandlare

Brune; sa:
gundj; sa:

Lycka till

Jag tycker det är mycket bättre att köpa en DC –DC omvandlare från Clas Ohlson http://www.clasohlson.se 32-5502 för349 SEK om din dator kräver mer än 12 VDC. Mindre, billigare och med bättre verkningsgrad än att gå via 220 VAC. Många omvandlare (växelriktare) 12 VDC - 220 VAC ger inte sinusvåg utan fyrkantvåg. Med fyrkantvåg finns risken att man eldar upp det man har på AC sidan.
Den billigaste växelriktaren med fyrkantvåg på Clas Ohlson kostar 790 SEK, den enda(?) växelriktaren med sinusvåg på Clas Ohlson kostar 1975 SEK.

För att få lämplig spänning till din Garmin 12:a har återigen Clas Ohlson en lösning 32-7733 för 159 SEK. Har du 12XL eller 12 CX som utan vidare tål 12 VDC behövs inte denna omvandlare. DC –DC omvandlare finns också på Biltema.
Med en kontakt från Clover + några sladdar + lite lödning så fixar det sig.

325502_Xw1.jpg

/Per Brune

Jag kör med denna produkt till min thinkpad och det fungrar perfekt! Ska nu bara hitta nån bra mjukvara för att ha i bilen på min laptop...

Guest

Gäst
Dator¨+ GPS

Tack til Per Brune och er andra för era svar.
Jag körde således till Claes Olsson och tänkte att så här lätt, med produktionsnumer etc som jag hade med mig i bagaget, går det som en dans. Men tanken dök ändå upp, verkar det inte för lätt?
Försljaren sade att datorn (97;a)är lite för gammal för att passa till DC-DC omvandlare,för det fanns nämligen ingen sådan anslutning till min dator. Men det går bra med en inverter a¨790 kr Därför packades denna in, med hopp om att fyrkantsvågorna ej eldar upp AC. Sedan kom turen till min GPS, Garmin 12. Tyvärr fanns det på denna inget uttag för någon omvandlare.el annat uttag förrutom den på baksidan 4;a stifts kontakt,som då varken Claes Ohlsson el Kjell och compani hade. Vad tror ni, måste jag hänvända mig till Garmin och där införskaffa den dyra orginalanslutningen eller finns något annat billigare
allternativ?
mvh
Willy

Clover

Jag köpte kablar och strömadapter till min Garmin-gps på Clover som det skrevs om tidigare. Dom har väl "nästan" allt.

Så lätt ska du inte ge upp

Hej igen Willy. Kanske var Gunnar Djerf och jag lite otydliga. Kontakten till Garmin finns bara på Clover. Tips: köp minst 2 kontakter om du ska löda själv, ifall du tappar bort ett stift eller om du misslyckas med lödningen. Speciellt till 0:an där 2 kablar ska ihop blir det trångt.

Så sedan till kontakten till din dator. Vi har inte haft bärbara Toshiba på jobbet sedan ”486: tiden” men jag tror att Toshiba inte använder någon specialkontakt. Det är mycket möjligt att kontakten inte finns på Clas Ohlson, men på ELFA http://www.elfa.se/se finns många olika kontakter. Dock är det lättare att leta i papperskatalogen än på Internet. Hur ser kontakten ut på din dator ? den vanligaste kontakten för spänningsmatning är enligt standard EIAJ RC-5320
A11718_C.JPG

Saknar din dator helt DC ingång, så måste man öppna datorn och löda fast din sladd (kontakt) med din externa spänningsmatning där nätaggregatet (DC sidan) är inkopplat. Har du aldrig öppnat en dator, hållit i en lödpenna och inte vet vad ESD är, så be någon kompis om hjälp.

Per Brune

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
zebulah Garmin GPSMAP® 67i - batteritid Navigering 2
Miss Yster Garmin InReach Mini eller Messenger? Navigering 3
niking Garmin Topo Sweden 7 PRO Navigering 4
Elvah Garmin Inreach Mini 2 - batteri, spårning, abonnemang Navigering 16
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
Welena Garmin 67i Navigering 11
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
niking Garmin GPSMAP 67 och 67i Navigering 0
tango Hur enkklast flytta gpx från Garmin gen 6 till skridskonätet? Navigering 3
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 3
Elvah Väderinformationen i Garmin Inreach Explorer+ Navigering 11
omni96 Garmin inReach mini 2 i Stockholm Navigering 2
e_palm Garmin inReach - smart, men se upp för snärjigt abonnemang Navigering 18
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
rikard500 Garmin inReach utan abonnemang = ”tegelsten”? Navigering 6
tango Kanpplås Garmin 6-serien/Tactix delta? Navigering 4
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
rofri Garmin etrex 20 - ofrivilliga tryck! Navigering 7
errbe "Gömda" minnet i tex Garmin Nuvi Navigering 2
Malx Garmin Fēnix 5 Plus Sapphire Titanium Navigering 7
Gpsmap Kartproblem Garmin Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
stefanus Garmin Montana 700 Navigering 0
Ttebag Hej, har en Garmin Navigering 4
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
graylingman Den rosa linjen Garmin 64st? Navigering 4
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
SEHLBERG Garmin Basecamp uppdatering 4.7.1.0 Navigering 0
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
Johan123 Erfarenheter av Garmin Inreach Explorer+ Navigering 10
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
PONutti Garmin Monterra Navigering 4
alien Garmin Inreach Explorer+ Navigering 12
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
Sanie Garmin Alpha 100 + Basecamp Navigering 1
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
SBergman Garmin etrex 35 max avstånd att logga? Navigering 21
123nils Screenshot av Garmin kart Navigering 18
Uffevbg Terrängkartan till Garmin nuvi 500 Navigering 5
salvion Tillbehör till Garmin eTrex Touch 25/35? Navigering 6
Joakim.e Garmin Basecamp kraschar Navigering 2
simonrudberg Synpunkter Garmin eTrex 35 Navigering 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg