Gamla slalomskidor?

Återupptäckte ett par gamla neoncerise Atomic slalomskidor som jag köpte för drygt tio år sedan. Har åkt i storleksordningen en (kanske två) gång på dem. Nu är jag nyfiken på Telemark och snål som jag är undrar jag vad ni tror om att använda dessa skicor för telemark. Skulle det funka att plocka bort de gamla bindningarna och montera dit nya? Och hur skulle skidorna gå att åka med?

/johan

Jorå....

Jorå, om du är riktigt snål kan det ju gå men underhållnings värdet för dig blir nog inte så stort men desto större för alla runtomkring.
Ärligt talat är det ingen dum ide att lära sig åka på usla grejor. Med låga pjäxor och smala skidor finns nämligen inget som helst utrymme för dålig teknik. Kommer man in så mycket som en millimeter fel i svängen kratrar man. När man sedan efter några dagar utan alltför mycket smärta kan ta sig ned på en röd pist är det dags att byta upp sig till plast på fötterna och skidor i flickvänsstorlek så tar man för evigt klivet över till oss som redan är frälsta..... Come.... dont be afraid..... join us..... resistance is futile.......

MVH

JohanC

Så gjorde jag

...fast med ett par 2 meters röda dynastar. Funkade väl ganska bra. Bra isgrepp men svårsvängt. Man bör inte ha altför mjuka pjäxor. Jämför man med ett par 5 år gamla raka TUA så var dom riktigt bra, iallfall i pist. Kanske lite styva. Om det är ett par "storslalomskidor" du har så kan det bli svårsvängt.

Kolla http://www.telemarktips.com så får du veta hur bindningen ska sitta.

I år blir det carving-slalomlagg för mig: Salomon X-scream

Jodå!

Jag gjorde oxå så!

Jag började på ett par gammherkas ELANskidor från slutet på 80-talet! Egentligen tycker jag det är ett under att jag tog mig upp och ner för backarna med nån sväng över huvud taget! Men givetvis är det bättre att lära sig den "hårda vägen". För när jag nu köpte mina nya skidor efter jul i år (konstig mening) så fick jag veta hur skidor ska va! Jag kan rekommendera ett par Atomic beta telemark! Damn!! Nu känns allt mycket lättare, och helt plötsligt så KAN jag åka Telemark som andra! (även om jag fortfarande är rel. nybörjare)

SÅ mitt svar till dig är att du kan ju prova med dina gamla skidor, men det är inte lätt, spec. om du inte har nån som kan lära dig, eftersom dom troligen inte "svänger själv". Och så kan du typ åka på dom i nåt år, sen måste du sluta snåla... det håller inte att åka på gammherkas mer än nåt år!
Ha det så kul i backarna!!

/Malin

Pjäxor och bindningar då?

Vad jag kan förstå av era svar så är det en rätt stor utmaning för mig och en ganska stor möjlighet till skratt för er andra. Men om jag nu skulle testa dessa gamla salomskidor undrar jag om ni har tips på några speciella pjäxor och bindningar som kanske kan göra det hela lite njutbarare.

/johan

gammal riva passar bäst!

Själv har jag andvänt mig av slalom skidor i säkert 10 år och det fungerar oftast bra men man måste kämpa mer än om man skulle ha en gammal traditionell smal telemarksskida som inte är lika hård. En slalomskida är ju som det hörs på namnet gjord för backen och fungerar att åka fort med, och den bär dig i lössnön.
Nackdelarna kan vara att du för att klara av att få fast kanterna är tvingad till att ha ett par relativt höga pjäxor 2-3 spännen vilket medför att din grund teknik blir lite lidande. Kabelbindning är att föredra vilken du väljer spelar mindre roll bara du inte tar "farsans" gamla tur bindningar. Kabelbindningen gör skidan mer följsam dit du vill, under bindningen sätter du förhöjningsplattor som du endera gör själv i glasfiber eller köper billigt. Vill du sedan få fast stålkanten i hårdpist trycker du fram dalskidan i svängen. Börja utan stavar så övar du snabbt upp balansen.Vill du få starka vrister och bättre teknik längre fram kör du nån vecka med låga pjäxor, innan du fortsätter med höga. När du lärt dig åka säljer du dina skidor för en "tusing" till nån o köper ett par beg. feting carving skidor.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg