Med röd skate-kudde och skatepjäxa så ligger skridskon hårt an mot hela sulan. Om man åker med lite tåfjutt hör man t.o.m hur det smäller till i sulan när man lyfter foten och skridskon lägger sig tillbaka i läge mot sulan.
Det går att åka med klassiska pjäxor också, men då kommer skridskon att hänga lite i hälen. Inte pga kudden, utan för att sulan på pjäxan är böjd. Fullt åkbart, men jag själv tycker det är lite för vingligt. Har inte testat själv, men en gummistropp i bak borde kunna hjälpa för att få ner hälen mot skridskon. Själv åkte jag en säsong med relativt styva klassiska pjäxor på SNS profil utan något extra och tyckte det var ett lyft jämfört med remmar och de kassa pjäxor jag hade före. Men det riktigt stora lyftet i åkningen kom med skatepjäxorna.
Pilot har jag inte testat på skridskor. På skidor är den mycket bättre än de röda kuddarna. De röda kuddarna är alltså hårdare än pilotbindningen och på skidor betyder det att man lätt fastnar med nosen i snön om man inte lyfter foten tillräckligt rakt. På skridskorna känns det bara skönt att det "smäller till" så fort man lyfter foten. Framförallt får man en väldigt bra bindning för billig penning även om man köper nya kuddar.
Har en bekant som testat pilot på skridskorna, han säger att de hänger lite i hälen, men det borde gå att fixa med hårdare fjäder eller bara spänna den som redan sitter där. Om man råkar ha ett par pilot över alltså... Equipe classic brukar vara lite enklare att "snubbla över" och är rätt döda på marknaden nu så de har knappt något ekonomiskt värde. Det var på håret att jag fick byta in ett helt parti klassiska skidor strax före jul... "Det är helt okej skidor, men det sitter ju Salomon på dem", suckade försäljaren. Sedan visade jag säcken med alla pjäxor.....