Skidade upp Galdhöpiggen i februari
Det var min första "riktiga" skidbestigning av ett högre fjäll (det var rea på "Team Sportia", så jag slog till på ett par lite bredare turskidor med stålkant). Jag skidade från Spiterstulen.
Mina skidor var mycket bakhala då jag inte hade stighudar, och min valla var för 0 - -5 C. Dock fick jag en burk bra klistervalla av en norrman vilket underlättade min skidning...
Några reflektioner:
- Bra klistervalla (plusgrader!) duger, men förmodligen är stighudar bättre (jag har dock själv aldrig kört med stighudar). Bred på tjockt med valla, och komplettera vallningen halvvägs. Med endast valla får du nog ta i mer med armarna för att trampa uppåt.
- Jag tror skidor med stålkant är att föredra, särskilt när man stöter på skarsnö eller isiga partier under nedfärden.
- Skidorna bör inte vara för smalspåriga om snömängden är stor. Jag misstänker dock att detta inte blir något stort problem på "piggen".
- Det kan vara renblåst på snö högre upp mot toppkammen. Det finns förmodligen en driva på läsidan man kan skida på (se dock upp för hängdrivor!).
- Telemark är en klar fördel att behärska (jag gjorde nog 40 "bombhål" i backen på vägen ner under mina slalomsvängar). Åtminstone jag blev mör i låren av nedfärden.