Gafflar, styren o grejer

Håller på att leta efter en begagnad mtb-cykel åt mig själv (som jag ska ha till långfärd). Ganska införstådd i vad jag vill ha o hur stor den bör vara. Men nu har jag kommit till en detalj som jag inte förstår.

På min moderna pendlarhoj hemma (Nishiki PRO SLD, http://www.nishiki.se) så har jag ju ett sorts sätt att fästa styret i gaffeln. Vad kallas det? Dvs när man fäster styrstammen (ev m några distanser) i gaffelröret (dvs det röret som är avslutningen av gaffel uppåt o som går genom ramen) o sedan fäster styret i styrstammen. Hur brett brukar ett sånt gaffelrör vara?

Jag har även en gammal skrutig cykel (o så är det även på en del begagnade cyklar) där sitter liksom styrstammen fast i gaffelröret men det är vinklat. Vad heter sånt. Vad är det för geometrier? Och framför allt, vad är det för funktionsskillnad? Och kan jag byta mellan de på nåt enkelt sätt, eller måste jag byta hela gaffel, eller går det inte alls för att ramarna har olika stora hål där gaffelröret ska gå igen?

Många frågor. Jag hoppas nån kan hjälpa mig.

På din Nishiki har du A-head set i en dimension jag är för trött för att minnas just nu. 1 1/8" tror jag det är...
På din gamla cykel har du troligtvis ett gängat gaffelhuvud, jag tror dimensionen brukar vara 1".
Jag har för mig att det finns adaptrar för att kunna använda moderna styrstammar på de gamla gafflarna. I övrigt tror jag inte det är kompatibelt....

Köp inget som inte har A-head set. Det krånglar bara till det när du ska få tag på delar.

Håller på att leta efter en begagnad mtb-cykel åt mig själv (som jag ska ha till långfärd). Ganska införstådd i vad jag vill ha o hur stor den bör vara. Men nu har jag kommit till en detalj som jag inte förstår.

På min moderna pendlarhoj hemma (Nishiki PRO SLD, http://www.nishiki.se) så har jag ju ett sorts sätt att fästa styret i gaffeln. Vad kallas det? Dvs när man fäster styrstammen (ev m några distanser) i gaffelröret (dvs det röret som är avslutningen av gaffel uppåt o som går genom ramen) o sedan fäster styret i styrstammen. Hur brett brukar ett sånt gaffelrör vara?

A-headset! 1", 1 1/8" och 1 1/4" förekom, där 1 1/8" var standard på de flesta mtb. Typiskt för A-headset är att styrstammen låser fast lagret mot det icke gängade gaffelröret. Så om du har din cykel upphissad i mekstället, bör du inte lossa på styrstammen i onödan (så vida du inte gillar att leta efter kullagerkulor på golvet...:)). Den stora fördelen med A-headset är att man slipper använda stora skiftnyckeln/fast nyckel (32, 36 eller 40 mm) när styrlaget ska justeras.

A-headset har tre stora fördelar:
1) A-headset ger en lägre vikt än ett gängat system (se nedan).

2) Vid lagerjustering behövs ingen stor (och tung) fast nyckel, utan här räcker det med en insex-nyckel.

3) Vid behov kan styrstammen vändas, för att erhålla en gynnsammare sittställning. (Det underlättar då om styren fästs i styrstammen med 2 eller 4 skruvar, för då slipper du plocka av allt du har på styren innan ett byte).

Nackdelen med A-headset är att justermånen i höjdled är inte större än vad justerbrickorna medger.

Jag har även en gammal skrutig cykel (o så är det även på en del begagnade cyklar) där sitter liksom styrstammen fast i gaffelröret men det är vinklat. Vad heter sånt. Vad är det för geometrier? Och framför allt, vad är det för funktionsskillnad? Och kan jag byta mellan de på nåt enkelt sätt, eller måste jag byta hela gaffel, eller går det inte alls för att ramarna har olika stora hål där gaffelröret ska gå igen?

Många frågor. Jag hoppas nån kan hjälpa mig.

Gängat styrlager! Dessa finns i samma dimensioner som A-headset, men 1" (här 22,2 mm i diameter) är den vanligaste dimensionen. (För äldre standardcyklar gäller dessvärre lite andra dimensioner). Här används en låsmutter för att justera styrlagret. Låsmuttern skruvas på ett gängat gaffelrör med en fast nyckel på antingen 32 mm, 36 mm eller 40 mm.

Gängat styrlager har två stora fördelar jämfört med mer moderna A-headset:
1) Du kan lätt justera höjden på styrstammen (och därmed också påverka sittställningen). På standardcyklar brukar justermånen vara bortåt 1 dm! På MTB och racers brukar dock justermånen vara lägre.

2) Du kan justera styrstammen utan problem när cykeln är upphissad i riktstället.

Angående adaptrar, så finns det adaptrar från gängat till A-headset. Med en sådan adapter kan du alltså använda en styrstam för A-headset till ett gängat styrlager och gaffelrör. Priset på en sådan adapter torde ligga på ca 200 -300 kr.

Vill du gå från A-headset till gängat, så kräver det också ett nytt gaffelrör (i praktiken en ny gaffel), vilket känns som bortkastade pengar.

Slutligen vill jag komma med några brasklappar:
1 Styrlager av bättre kvalitet brukar hålla väldigt bra och ge få problem, detta oavsett om de är gängade eller A-headset.

2 Till nyare MTB används inte traditionell A-headset utan några liknande varianter (integral eller internal). Dessa olika varianter är inte kompatibla med varandra.
/Niklas

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg