gänga om vevarmar för SPD?

Har nån testat detta?
Har en gammal crescent-racer från 70-talet och har nyligen införskaffat ett par SPD-pedaler som inte passar. Gängan i SPD-pedalerna är 2 mm större i diameter än på de gamla pedalerna till cykeln, så man får kan kanske borra upp och gänga om?

Råd och erfarenheter mottages gärna
 
Har inte testat det. Men jag tror nog det skulle gå bra. Tänk dock på att det måste bli exakt rakt i förhållande till hur hålet var riktat innan, så du inte får sneda pedaler. Det är en mardröm med sneda pedalaxlar.

Sen hur är det med materialet? Det borde väl gå bra att gänga i det?!

/Mattias
 
Jo, det är ju järn-prylar så det borde hålla bra. Kom just att tänka på att man måste gänga åt olika håll på olika sidor.

Undrar om man kan få hjälp på nån cykelverkstad här i huvudstaden med det. Lite udda dimensioner på gängorna även.
 
Jo, det är sant det. Kan nog gå att få tag på gängverktyg för att gänga åt "fel håll", men det kan vara så att det är speciella gängor som kan vara svårt att få tag på. Fast jag har ingen aning om det är lätt att få tag på sånt, och vad ni har i Stockholm har jag noll koll på.

Är det inte bättre att köpa nya vevarmar kanske?
 
ECI har gjort det förut

tbasco; sa:
Undrar om man kan få hjälp på nån cykelverkstad här i huvudstaden med det.
För några år sedan fick en kompis sina vevarma omgängade av ECI i Björkhagen.
Kanske de kan fixa din cykel oxå?

/Håkan
 
gaaah, jag blir helt tokig.
Först får jag svaret att det inte går att gänga om, för metallen kommer ändå spricka. Och om man ska byta vevarmar så blir det tokdyrt. Tydligen måste jag hitta ett par andra spd-pedaler som har en mindre gänga.
Urk.. kul att lägga ner så mkt arbete på en 70-talscykel. Aja.. vad gör man inte som fattig student.
 
tbasco; sa:
gaaah, jag blir helt tokig.
Först får jag svaret att det inte går att gänga om, för metallen kommer ändå spricka. Och om man ska byta vevarmar så blir det tokdyrt. Tydligen måste jag hitta ett par andra spd-pedaler som har en mindre gänga.
Urk.. kul att lägga ner så mkt arbete på en 70-talscykel. Aja.. vad gör man inte som fattig student.

Var det nåt företag som sade det eller?

Du kan ju alltid få tag på billiga vevarmar, alltså bara armarna.. brorsan sålde precis sina Deore för 150kr. synd att de redan är sålda bara. Fast jag vet inte om de skulle passa på din ändå. men ta dig en titt omkring, på blocket, på http://www.happymtb.org på deras köp/sälj och lite här och var så hittar du säkert nåt.
Jag tror du kan komma undan billigt genom att köpa beg.


Dessutom tror jag att det kan gå att gänga dem. Om man bara borrar försiktigt, med en smal borr först och därefter en tjockare osv, och gör likadant när du gängar så tror jag det går bra. Fast jag har ju inte provat så...

/Mattias
 
Retro racer

Bygg om SPD pedalerna med axel från andra pedaler... Svårt? Troligen. Det finns två sotrers gänga: de för smidda vevarmar och de för såna vevarmar man skruvar på vevaxeln. Du har nog smidd vev.

Men, skit i SPD pedalerna och kör med clips. Ska det vara 70 tal så kan du väl göra det ordentligt:)!
 
Det är smidda vevarmar ja, så man får byta ut hela vevpartiet. Men tycker det borde gå att sno från någon skrotat beg-cykel??

Det där för 400 kanske kan vara något, men grejen är att jag är ganska fattig så jag vill inte lägga ut mycket mer pengar. Har ingen aning om det passar på min cykel heller.

Clips suger något så fruktansvärt :)
Grejen är att jag har ett par spd-pedaler och skor liggandes här som jag skulle vilja använda. Anledningen till att jag kör 70-tal är inte att jag är enormt retro, utan för att det är en helt okej cykel(låg iaf i 32 km/h i snitthastighet mellan söderförorort in till stan idag), och den är inte speciellt stöldbegärlig :)

Vad händer med alla halv-skrotade cyklar som man ser ute på stan varje dag? Är det polisen som plockar upp de eller? Vad händer sedan? Måste ju finnas ett berg av cykel-delar nånstans..
 

Liknande trådar