(Antar att du menar en Sony xperia z5 compact och skriver utifrån det)prospicientia sa:Ett litet sidospår: Jag planerar att skaffa en Samsung Xperia Z-5 Compact. Med energisparläge på och solcellsladdare (och vanlig) med så hoppas jag kunna hålla liv i den.
Energisparläge (antar att du menar deras Stamina) ökar inte batteritiden nåt enormt. Flygplansläge däremot (d.v.s. radion avstängd) gör att telefonen i princip inte drar nåt batteri alls när skärmen är släckt (jag har provat detta på scoutläger med min Z1 compact).
Men när du använder telefonen så är det skärmen som drar mest ström. Tittar jag på vad som förbrukar ström på min telefon så står skärmen nästan alltid för runt 50% av förbrukningen. Så det enda sättet att få mobilens batteri att räcka "jättelänge" är att inte använda skärmen... och det gör mobilen oanvändbar för navigering
Sony har även ett läge som heter Ultra Stamina. På nästan full laddning får jag ut drygt 20 dygn då. Precis som du säger är det dock i viloläge, vid användning av skärmen minskar det. I Ultra Stamina kan man ringa, skicka sms och använda kameran. Det går inte att surfa eller använda några appar (förutom några få förutbestämda). Eftersom kameran fungerar så gör även fotoalbumet det och om kartorna läggs in som bilder så kan man komma runt det begränsade användningsområdet.