Gå på grund?

Hur hanterar ni det här med att gå på grund? (Sökt min hittar inget - eller snarare får alltför många svar)

Tänker framförallt på
- är det stor risk för kajaken om man smäller på?
- är det risk för att välta då man går på?
- tips för att komma loss om jag sätter mig på grund?

Som seglare är jag kanske alltför rädd för att gå på grund, men paddlar i en sjö med mycket sten och utan sjökort. (Tänkte ett tag köpa en segeljolle och segla i sjön - men inser nu att det hade varit en riktigt dålig ide...)

Beror på lådan

Att smälla på med fören gör oftast inte så mycket fören brukar fjädra upp. Kör man fast under sittbrunnen blir det större belastning. Allvarligast är ofta att backa på med rodret. Vid större vågor kan det vara farligt att gå på grund annars brukar det inte bli mer allvarligt än ett par repor.

Thure

2. välta. Beror på stenen. Lyfter den kajaken blir det vingligt... Svart skrov blir inte vackert. Vitt är mer förlåtande.
3. Komma loss. Tar det stopp=backa (kanske stöd med paddeln). Låter det bara otäckt=hoppas det slutar snart ;-)

matrial

Glasfiberkajak - semi-ömtålig
Rotationsgjuten ("plastkajak") - tål det mesta förutom rodret som är lika (öm-)tåligt som hos glasfierkajak

Vill du ha en tålig kajak köp t ex en prijon eller i motsvarande mtrl.

/Patrik

2. välta. Beror på stenen. Lyfter den kajaken blir det vingligt... Svart skrov blir inte vackert. Vitt är mer förlåtande.
3. Komma loss. Tar det stopp=backa (kanske stöd med paddeln). Låter det bara otäckt=hoppas det slutar snart ;-)

Jag har "nästan" gått på grund i Fjällbacka övärld. På i övrigt rätt djupt vatten, 20 meter från en av de klippiga öarna. I en vågdal så gick jag på en sten som jag inte såg och den började skrapa en bit före sitsen och slutade kanske en tre decimeter bakom. Jag kände hur skrivet lyftes upp jämfört med vattnet, och det blev lite vingligt. Värst var ljudet, plus att inte veta om jag hade en läcka efter skrapet.

Det slutade med bara en lång repa på en vit glasfiberkajak.

--- Mats ---

Paddeln

Tycker nästan att det är värre att sätta paddeln i en sten när jag är ute och paddlar. Det kan verkligen göra att man tappar balansen och sen blir inte en vingpaddel i kolfiber så vacker om man gör det heller.

Det är inte heller så kul när kajaken passerar över stenen men rodret slår i, när man har underliggande roder alltså, risken är att rodret trycks upp och gör hål i kajaken

Som dom andra säger här i tråden, det kan bli väldigt vingligt.

Ett par kompisar paddlade en långturspackad Yo-A-Kim (40 kilos K2) och hade god marchfart när de gick på grund. Satt mycket hårt på, fick bogseras loss. Hade dom varit själva hade dom troligen varit tvungna att kliva ur.

Så kan det gå

Jag tar risken att äventyra min vänskap med mannen på bilden. Jag tycker den liksom hör hemma i denna tråd.

Lite allvar: Bilden är tagen 24/11 2007. Hade han varit ensam hade det blivit ganska kallt, för han satt rejält fast på en ganska vass sten. Tack och lov blev det inte något hål i kajaken (den gången :)).

Johan

Bilagor

• Bild125.jpg
    Bild125.jpg
    52.1 KB · Visningar: 1,089
Blev själv sittande på en spetsig, ca 30-40 cm bred sten (vass som bara den från andra hållet) som låg en cm under vattenytan utanför Dragskär förra sommaren. Då farten var relativt hög blev jag sittande med baken nästan rakt ovanpå stenen och satt såklart fast som berget. Stenen var så smal att det inte gick att skjuta ifrån med händer eller paddel så det var bara att balansera med paddeln och ropa på hjälp.

Som tur var fanns det två kajakvänner strax före som snabbt vände och gick upp på varsin sida för att lyfta loss mig. Det gick hårt åt botten på min Point innan jag var av grundet och det gav ett nästanhål som måste lagas i år innan sjösättning.

Ett mycket bra råd.

Jag hanterar det helt enkelt genom att undvika det.
Om jag märker att det börjar ta emot så fortsätter jag inte framåt och definitivt inte med ökad kraft och fart.

Precis så brukar jag hantera regn, jag undviker det. Om jag känner att det börjar dugga så fortsätter jag inte bli blöt och definitivt inte genomvåt i ösregn.

Viktigt

Precis så brukar jag hantera regn, jag undviker det. Om jag känner att det börjar dugga så fortsätter jag inte bli blöt och definitivt inte genomvåt i ösregn.

Det är viktigt att mer erfarna personer delar med sig med sina erfarenheter.
Speciellt i frågor som är knepiga och som du och jag en gång i tiden stått och funderat på.

SOm kuriosa kan jag nämna att om jag blir hungrig då äter jag, just för att dämpa och undvika fortsatt hunger.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
logik Helsingborg - helsingör, vad kan gå fel? Paddling allmänt 14
kanis Så här kan det gå Paddling allmänt 14
Christian_swe Söker folk som vill gå ihop och bygga strippbygge i höst/vinter/vår - Sthlm Paddling allmänt 0
Snödrivan Fransig kant på neoprenhalsmuff Paddling allmänt 3
IsP Förslag på 2-3 dagars paddeltur i södra halvan av Sverige Paddling allmänt 10
Ut i skogen Aktuell farbarhet på Långhundraleden? Paddling allmänt 5
Mirek_Z Förslag på en kajaktur runt skären. Paddling allmänt 7
ogren.johan Funderar på en Thomasson kajak Paddling allmänt 9
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg