Läs på paketen vilket energivärde maten har. Undvik allt med energivärde över 150 kcal/100g. Det finns massor med mat som man i princip kan vräka i sig t ex kålväxter (ex blomkål 23 kcal/100g), svamp, rotfrukter m.m. Man kan göra goda röror på att mixa olika grönsaker. Palsternackspuré är en höjdare till kött. Även nötkött och kyckling är förhållandevis energifattigt. Jag brukar göra egen dressing av turkisk yoghurt, bostongurka, chilisås och vitvinsvinäger; godare och betydligt smalare än vanlig köpt hamburgerdressing. Undvik/dra ned på kaloribovar som juice, mjölk, läsk, oljor, ost, bröd m.m. Undvik halvfabrikat som pulversoppor och sånt; de är som regel HELT värdelösa ur energisynpunkt (torrvaran till knorr champinjonsoppa innehåller t ex 480 kcal/100g. Energitätare än såväl bacon som marabou chokladkakor).
Väljer du rätt råvaror kan du paradoxalt nog stoppa i dig större mängder mat och ändå gå ner men det är jättesvårt att "höfta"; skaffa en liten våg och ta kontrollen över vad du stoppar i dig och läs på paketen vad saker och ting innehåller. Som ett exempel; du behöver äta runt 9 kg blomkål/dag om du bara skulle äta det (nu gör man ju inte det, men det exemplifierar vad det handlar om) för att få i dig de lite dryga 2000 kcal man behöver/dag. Jag gick själv ner ca 25 kg förra våren bara med dessa enkla metoder; jag förde statistik och kunde efter ett tag lägga mig på en viktnedgång på ca 1,1-1,3 kg/vecka. Det var så säkert att jag månader i förväg kunde förutsäga vilken vecka jag skulle passera olika viktnivåer. Normalt rekommenderar man dock en lite långsammare takt, men det får man känna efter. Viktigt dock att inte svälta.
Motion i all ära, men för att gå ner i vikt är det rätt värdelöst. Motionen riskerar snarare att verka kontraproduktivt eftersom den triggar hungern och ger känslan att "nu kan man unna sig". Har sett många exempel där folk lufsat runt 3 km spåret i knapp gångtakt för att sen "unna sig" en stor latte och ett wienerbröd eller en stor cola. Motionen har ju dock andra positiva effekter, men bör inte utgöra grunden för viktnedgång.